Geef jouw mening over de verandering in de Oude Kasteellaan
Geef jouw mening over de verandering in de Oude Kasteellaan
We verzamelen op deze projectpagina alle meningen over dit project. In april 2024 starten we met de evaluatie hiervan. We organiseren ook nieuwe verkeerstellingen, maar ook de mening van de buurtbewoners is daarbij belangrijk.
Deze bijdragen werden reeds ingediend
gebruik deze maar voor kort stukje dus zie weinig verandering, is wel 30 km / uur maar wat ik doe heeft geen trajectcontrole, ik probeer me wel aan 30 te houden
Er is zeker te veel verkeer en te snel verkeer vooral Kanonierwweg en Pelgrimstraat daar rijden ze veel te snel. Je mag 50km/u in Pelgrimstraat,maar die is heel druk geworden tijdens de ochtend en avonduren en ze rijden daar te snel , dan is 50 per uur veel te rap. Moeilijk passeren met tegenliggend verkeer, gevaarlijk voor voetgangers, joggers en fietsers. Auto's rijden over de mensen hun hof en in de bermen rijden ze alles kapot omdat ze altijd maar willen doorrijden.
maak er 30/u van dan zullen ze misschien gaan rondrijden langs het dorp
en ook de Harentstraat, te veel verkeer en veel te rap!
Wegnemen knip is logisch en ok. Trajectcontrole is positief. snelheidsbeperking tot 30 is absurd en onverantwoord. Logische snelheidsbeperking tot 50 km/u.
Alle straten snelheidsbeperking tot 50. Enkele richting wegnemen zodat het verkeer verspreidt wordt en terug leefbaar/bereikbaar.
Ik was heel sceptisch over de verandering (met name de verwijdering van de knip, het toelaten van 2-richtingsverkeer, en de trajectcontrole). De verkeersdrukte en het geassocieerde geluid is zonder twijfel toegenomen in de Oude Kasteellaan. Dit is vooral merkbaar tijdens de ochtend- en avondspits wanneer er files staan in het dorp. Die toename is uiteraard ver van ideaal maar aanvaardbaar als dit het bredere mobiliteitsplan van Bonheiden ondersteunt. Ik hoop echter dat dit zo blijft en niet verder toeneemt wanneer de situatie in het dorp zou verslechteren, meer sluipverkeer de alternatieve route ontdekt, of bv Google maps de situatie actualiseert. Ik hoop daarom dat er plannen zijn om de situatie te blijven monitoren en bij te sturen waar nodig. Zie ook een aantal zaken die kunnen verbeterd worden in de volgende sectie over de trajectcontrole, het kruispunt met de Matadilaan en Van Arteveldelaan, en de scheiding
De huidige opstelling van de trajectcontrole in de Oude Kasteellaan werkt niet zoals ze zou kunnen of moeten werken. Een groot aantal wagens rijdt de Oude Kasteellaan op via de Pelgrimstraat, Van Arteveldelaan, Matadilaan ... en passeert dus niet via een van de sluizen. Dit betekent jammer genoeg dat een groot deel van de wagens zich niet aan de snelheidsbeperking van 30km/u houdt. Dit is niet alleen gevaarlijk voor de wandelaars en fietsers maar brengt ook extra geluidsoverlast met zich mee. Rolgeluid neemt namelijk toe met de snelheid. Een wagen die 60 km/u rijdt maakt gemiddeld gezien 6 dB meer lawaai dan een wagen die 30 km/u rijdt.
De voorrangsregels aan het kruispunt aan de Matadilaan, Van Arteveldelaan, met de Oude Kasteellaan worden vaak slecht gevolgd, zeker door wagens en fietsers die richting de Kanonniersweg rijden. Ik ga ervan uit dat een aantal autos en fietsers denken dat de Oude Kasteellaan een voorrangsweg is en dus geen voorrang van rechts verlenen voor diegene die uit de Matadilaan of Van Arteveldelaan komen. Dit heeft al enkele keren geleid tot gevaarlijke situaties. Misschien is het mogelijk om de signalisatie aan te passen of de Oude Kasteellaan effectief een voorrangsweg te maken.
Door de Oude Kasteellaan 2-richtingsverkeer te maken werden de verkeersstromen van auto's, fietsers, en wandelaars meer gemengd dan ervoor. Dit gaat in tegen de aanbevelingen van experten om de verkeersstromen zo veel mogelijk uit elkaar te halen. De Oude Kasteellaan heeft geen voet- of fietspad. Wandelaars worden daardoor helaas gedwongen om in de graskant te wandelen wanneer auto's aan beide zijden passeren; auto's laten soms weinig ruimte wanneer ze fietsers willen voorbij steken, zeker wanneer het druk is. Het symbool "fietsvriendelijke straat" heeft geen effect op het gedrag aangezien het geen erkend statuut en dus afgedwongen kan worden.
We weten allemaal waarom 'de knip' moest verdwijnen. Dit heeft niets met verkeersveiligheid te maken. Doe gewoon zoals we als buurtcomité herhaaldelijk gevraagd hebben: doe fatsoenlijke metingen in de ruimere buurt (dus niet zoals nu) en betrek op een open manier de buurt bij oplossingen (dus niet zoals nu). Uit het leven gegrepen: Een collega die in Keerbergen woont wil naar Antwerpen rijden. Wase stuurt hem via de Oude Kasteellaan, Berentrodedreef en Uyerenboslaan naar de R6. Dit kan toch niet! Maak van lokale erftoegangswegen geen bovenlokale ontsluitingswegen.
Oeps! Hier zijn we Harentstraat en omgeving vergeten.
Een oplossing moet er komen voor de ruimere buurt.
Dit is het hart van de Bruinbeekvallei, maak er een fiets- en wandelparadijs van. Bedenk samen met de bewoners maatregelen om doorgaand verkeer te weren.
Zeker te doen:
- Doorgang van Kleinhoflaan (bosje) voor auto's onmogelijk maken. Dit zal ook sluikstorten in het bosje voorkomen.
- Eisenhowerlaan fietsvriendelijker maken.
- Trajectcontrole is de OKL is compleet zinloos. (zijstraten, bestemmingsverkeer voetbal)
- Maak van de zogenaamd fietsvriendelijke straten echte fietsstraten.
- Pelgrimstraat: klop paaltjes aan de beek
- Indien de vorige situatie niet terug kan, bedenk dan een alternatief dat doorrijdend verkeer van de Rijmenamseweg richting R6 (Waversesteenweg, Putsesteenweg) voorkomt.
Ik vind het zonde dat er nu kan doorgereden worden, want velen houden zich niet aan de 30km/u, ws omdat ze de trajectcontrole niet helemaal moeten doorlopen. Nochtans 30km/u is echt wel aan te raden in de straten want er is te veel verkeer en er wordt te snel gereden, 50km/u is te snel!
Al deze straten zouden veel fietsvriendelijker moeten zijn, maak er fietsstraten van waar de auto's maar 30km per uur mogen. Ik neem veel de Pelgrimstraat, die is SUPERGEVAARLIJK, je mag daar 50 rijden en dat is veel te snel. Er moet dringend iets gebeuren dat er daar minder auto's passeren want knip weg of niet, dat heeft geen invloed op Pelgrimstraat, het lijkt zelfs of er nog meer verkeer doorrijdt en vaak ook bestelwagens van firma's. De auto's vertragen niet als ze je passeren, ze rijden liever rakelings langs je heen. Heb onlangs een vrouw met kinderwagen gezien en ongelooflijk hoe dicht de auto haar passeerde, gewoon schandalig! Of zet grote plantenbakken zig zag waarlangs de fietser en de voetganger opzij kan passeren zodat het contact met de auto niet meer mogelijk is. Bonheiden lijkt in sommige straten wel een autostrade. Zo rijd ik ook nooit weg langs de Harentstraat, dat is gewoon een steenweg!!! Hopelijk gaat er nu heel snel iets veranderen want zoals het nu is kan het echt niet langer.
Terug naar efficiëntere verplaatsingen zoals voor de knip bestond waardoor we ons niet altijd onnodig door het dorp moeten wringen. En nu draagt iedereen een stukje van de last van sluipverkeer ipv vooral de smallere straten in de buurt. Gevoelsmatig rijden er nu minder wagens door dan voor de knip.
Idealiter een zone voor lokaal verkeer in de hele blok tss n15, weynesbaan, waverse-rijmenamsestwg (incl deel van Peulis) omdat alle straten sluipverkeer slikken, afgedekt door camera's. Dat zal veiligheid zeker verhogen door een algemene daling van verkeer terwijl bewoners zich vlot kunnen blijven verplaatsen.
Anders trajectcontroles in minstens van Artevelde en eisenhowerln, daar zie ik meer verkeer dan vroeger om zo controle te omzeilen (zal gem. Snelheid doen dalen in oude kasteelln). Maar evengoed nodig in harentstr. Oude Booischotsebn, ed waar auto's aan redelijke snelheid passeren als je te voet wandelt...
Alleen maar voordelen. In het weekend zeker niet meer verkeer dan voorheen. En tijdens de dag gedurende de week ook nog steeds een rustige straat. En makkelijk om naar R6 te rijden vanuit Matadilaan en Van Arteveldelaan.
Traject controle vanaf kruising met Van Arteveldelaan en Matadilaan. Zou ervoor kunnen zorgen dat waze gebruikers deze buurt dan ook achterwege laten.
Weghalen van de knip is een gemiste kans om een rustig en veilig fietsnetwerk aan te leggen. In plaats van auto's en vrachtverkeer via het dorp te sturen wordt de Oude Kasteellaan nu als sluipweg gebruikt/ingericht. Door snelheidsbeperking in het Dorp is het zelfs sneller om vanuit Rijmenam via Oude Kasteellaan naar de Waverse steenweg te rijden. Sluipverkeer in de omliggende straten van Oude Kasteellaan is volgens mij niet verminderd.
knip terug herstellen
Gelieve terug de knip te maken zoals voorheen. Doordat de camera van de trajectcontrole op de foute plaats staat, racen de 'omzeilers' nu door onze straat waarbij ze zowel in onze straat als in de Oude Kasteellaan zo snel kunnen rijden als ze zelf willen. Nutteloze investering dus, die trajectcontrole. Die in het centrum is trouwens ook nutteloos want de kans dat je daar nog over het hele traject 30 kan rijden, is enkel mogelijk op het moment dat er geen verkeer is en er dus ook geen gevaarlijke omstandigheden zijn.
Alles terug zoals voorheen aub.
Zet die bloembakken terug aub.
Positief dat de knip weg is, maar trajectcontrole en dan 50km per uur zou beter zijn.
Als men de Oude Kasteellaan 50km per uur maakt zonder de knip welteverstaan, dan zal er in de omliggende straten zoals in de Pelgrimstraat veel minder verkeer zijn.De Pelgrimstraat is veel smaller en slikt veel meer verkeer , dus niet veilig. De Oude Kasteellaan daarentegen is perfect geschikt om meer verkeer te slikken daar het daar veel breder is en dus veiliger.
/
Veel meer sluikverkeer en eens de mensen voorbij de trajectcontrole zijn, trekken ze enorm op in de grote doelstraat richting waversesteenweg.
Het weghalen van de "blokken" is een goede zaak. De zone 30 vind ik er niet echt nodig. De straat is meer dan breed genoeg om te kruisen. Het biedt ook weinig meerwaarde voor fietsers.Indien de zone te groot is, gaan automobilisten andere straten opzoeken en wordt het probleem verlegd. Wij hebben de indruk dat het verkeer in de Oude Kasteellaan niet echt is toegenomen. Het stuk dat het meeste verkeer te verwerken krijgt,is het stukje tussen de Pelgrimstraat en de Berentrodedreef. Iedereen wil met de auto rijden, maar niemand wil verkeer in zijn straat.
Waarom is de trajectcontrole in de Pelgrimstraat geschrapt? Het zou mogen om snelheidscontroles uit te voeren. Het verkeer "slim" rondleiden. Misschien meer éénrichtings verkeer. Dat deze straten of ' s morgens of ' s avonds het sluipverkeer hebben maar niet alle twee. Dat geldt niet alleen voor deze straten maar voor gans Bonheiden/Rijmenam. Met éénrichting kan je ervoor zorgen dat de automobilist terug de grote baan opzoekt omdat er toch geen tijdswinst meer is om via de kleine wegen te rijden. Eénrichting maakt het ook veiliger voor voetgangers en wandelaars. De Pelgrimstraat (of de lange straat zoals ze soms genoemd wordt) was 20 jaar geleden een echte fiets en wandelstraat nu zijn er vanwege de serieuze drukte nog amper fietsers of wandelaars.
Veel beter dan voordien! Het weghalen van de blokkade in combinatie met de zone 30 zorgt ervoor dat je op een veilige manier vlot richting Berentrode/R6 kan.
Veel meer verkeer, associaal omdatniet iedereen zich aan de opgelgde snelheid dient te houden bij gebruik van zijstraten, dit geeft een vals gevoel van veiligheid tov de zwakke weggebruikers
De pelgrimstraat is momenteel een race baan, plaats trajectcontrole op het einde van de pelgrimstraat, maak er zone 30 van. De knip terug plaatsen
Negatief. De ganse buurt is drukker en gevaarlijker geworden. Er wordt opvallend harder gereden. Fietsers, wandelaars en leefbaarheid zijn de dupe.
Daargaand autoverkeer zoveel mogelijk ontraden. Inzetten op alle alternatieven voor de auto.
Sluipverkeer komende van Waversesteenweg gebruikt de weg om het dorp te vermijden. Aangezien ze afslaan in de Eisenhouwerlaan trekken ze zich niet veel aan van de snelheidsbeperking. De meeste auto's worden trouwens toch niet door de trajectcontrole gedetecteerd. De huidige situatie is een verslechtering tegenover de vorige.
Terug naar vorige situatie die veel veiliger was .
De knip die weg is vind ik niet goed.
De Knip terug, onze straat de Van Arteveldelaan eenrichting blijven en de andere straten eenrichting maken.
Er is te veel sluipverkeer in de Oude Kasteellaan.
Rechts voorrang respecteren, alleen plaatselijk verkeer
Het is prima dat de knip weg is. Ik zie geen objectieve reden om de oude kasteellaan anders te behandelen als andere straten. Door de trajectcontrole zijn ze al beter af als andere straten
lees meerOns gezin vindt de huidige situatie beter. De handhaving van 30km/uur mag blijven ofwel naar 50km/uur brengen, zoals veel andere straten in Bonheiden.
Is OK zoals het nu is.
Niet goed, het is levensgevaarlijk en trajectcontrole is zeer frustrerend
Zet de blokken gewoon terug
Er is duidelijk toegenomen verkeer. Wandelen en fietsen is dikwijls gevaarlijk. Zeker op drukkere momenten zoals de ochtendspits. Het sluipverkeer is hier sterk aanwezig. De traject controle werkt hier niet door de verschillende zijstraten waardoor er niet aan de 30 km/u max snelheid gekeken wordt. Wanneer de lichten in het dorp zouden geactiveerd worden zoals voorheen, gaat het sluipverkeer alleen nog toenemen. De Oude Kasteellaan en Grote doel straat werd gebruikt als rustige en veilige straat om per fiets de dorpskern te vermijden. Dit is voortaan niet meer veiliger spijtig genoeg.
1/ Maak van de Oude Kasteellaan een fiets straat
2/ Breng de knip in de Oude Kasteellaan terug
3/ Zorg voor veilig maar doorgaand verkeer in de dorpskern