Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief "Rioleringswerken Weynesbaan" en blijf automatisch op de hoogte.
Jullie bijdragen
Ik was heel sceptisch over de verandering (met name de verwijdering van de knip, het toelaten van 2-richtingsverkeer, en de trajectcontrole). De verkeersdrukte en het geassocieerde geluid is zonder twijfel toegenomen in de Oude Kasteellaan. Dit is vooral merkbaar tijdens de ochtend- en avondspits wanneer er files staan in het dorp. Die toename is uiteraard ver van ideaal maar aanvaardbaar als dit het bredere mobiliteitsplan van Bonheiden ondersteunt. Ik hoop echter dat dit zo blijft en niet verder toeneemt wanneer de situatie in het dorp zou verslechteren, meer sluipverkeer de alternatieve route ontdekt, of bv Google maps de situatie actualiseert. Ik hoop daarom dat er plannen zijn om de situatie te blijven monitoren en bij te sturen waar nodig. Zie ook een aantal zaken die kunnen verbeterd worden in de volgende sectie over de trajectcontrole, het kruispunt met de Matadilaan en Van Arteveldelaan, en de scheiding
De huidige opstelling van de trajectcontrole in de Oude Kasteellaan werkt niet zoals ze zou kunnen of moeten werken. Een groot aantal wagens rijdt de Oude Kasteellaan op via de Pelgrimstraat, Van Arteveldelaan, Matadilaan ... en passeert dus niet via een van de sluizen. Dit betekent jammer genoeg dat een groot deel van de wagens zich niet aan de snelheidsbeperking van 30km/u houdt. Dit is niet alleen gevaarlijk voor de wandelaars en fietsers maar brengt ook extra geluidsoverlast met zich mee. Rolgeluid neemt namelijk toe met de snelheid. Een wagen die 60 km/u rijdt maakt gemiddeld gezien 6 dB meer lawaai dan een wagen die 30 km/u rijdt.
De voorrangsregels aan het kruispunt aan de Matadilaan, Van Arteveldelaan, met de Oude Kasteellaan worden vaak slecht gevolgd, zeker door wagens en fietsers die richting de Kanonniersweg rijden. Ik ga ervan uit dat een aantal autos en fietsers denken dat de Oude Kasteellaan een voorrangsweg is en dus geen voorrang van rechts verlenen voor diegene die uit de Matadilaan of Van Arteveldelaan komen. Dit heeft al enkele keren geleid tot gevaarlijke situaties. Misschien is het mogelijk om de signalisatie aan te passen of de Oude Kasteellaan effectief een voorrangsweg te maken.
Door de Oude Kasteellaan 2-richtingsverkeer te maken werden de verkeersstromen van auto's, fietsers, en wandelaars meer gemengd dan ervoor. Dit gaat in tegen de aanbevelingen van experten om de verkeersstromen zo veel mogelijk uit elkaar te halen. De Oude Kasteellaan heeft geen voet- of fietspad. Wandelaars worden daardoor helaas gedwongen om in de graskant te wandelen wanneer auto's aan beide zijden passeren; auto's laten soms weinig ruimte wanneer ze fietsers willen voorbij steken, zeker wanneer het druk is. Het symbool "fietsvriendelijke straat" heeft geen effect op het gedrag aangezien het geen erkend statuut en dus afgedwongen kan worden.
gebruik deze maar voor kort stukje dus zie weinig verandering, is wel 30 km / uur maar wat ik doe heeft geen trajectcontrole, ik probeer me wel aan 30 te houden
Er is zeker te veel verkeer en te snel verkeer vooral Kanonierwweg en Pelgrimstraat daar rijden ze veel te snel. Je mag 50km/u in Pelgrimstraat,maar die is heel druk geworden tijdens de ochtend en avonduren en ze rijden daar te snel , dan is 50 per uur veel te rap. Moeilijk passeren met tegenliggend verkeer, gevaarlijk voor voetgangers, joggers en fietsers. Auto's rijden over de mensen hun hof en in de bermen rijden ze alles kapot omdat ze altijd maar willen doorrijden.
maak er 30/u van dan zullen ze misschien gaan rondrijden langs het dorp
en ook de Harentstraat, te veel verkeer en veel te rap!
Veel te druk, gevaarlijk voor alle zwakke weggebruikers. Veel meer autoverkeer ook aan de voetbal is het nog gevaarlijker geworden. Onze straat is nu een sluipweg geworden. Trajectcontrole heeft totaal geen nut voor de auto's die een straat afslaan en zo de controle ontwijken. Ik ben al meerdere keren bijna van de weg gereden.
terug naar het vorige model met knip, veel veiligere situatie
Bevraging Oude Kasteellaan
We verzamelen op deze projectpagina alle meningen over dit project. In april 2024 starten we met de evaluatie hiervan. We organiseren ook nieuwe verkeerstellingen, maar ook de mening van de buurtbewoners is daarbij belangrijk.
We nodigen iedereen dan ook uit om hun ervaringen – zowel negatief als positief – met ons en met elkaar te delen via dit platform.
Geef jouw mening
23 maart - 10 april '24
Analyse van alle bijdragen
Week van 15 april '24
Bespreking door College van Burgemeester en Schepenen
Mei '24