Weet jij hoe we van onze gemeente de veiligste, mooiste, groenste, leukste... gemeente kunnen maken?
Weet jij hoe we van onze gemeente de veiligste, mooiste, groenste, leukste... gemeente kunnen maken?
Deel dan zeker je idee(ën) met ons!
Deze ideeën werden reeds ingediend
50 km/u van aansluiting N15 tot Keerbergen
Omdat op veel stukken van de baan van Pasbrug naar grens Keerbergen 70 km/u niet meer verantwoord is, stel ik voor over de gehele lengte ervan 50 km/u te maken (behalve van Esso tankstation tot Wissel, respectievelijk reeds 50 en 30 km/u)
Suggesties ivm Kerstmarkt Bonheiden
Voor de deelnemende standhouders stevigere tenten voorzien die tegen regen en wind bestand zijn.
Podium voorzien voor groepen die optreden, zodat ze zichtbaarder zijn voor de toeschouwers.
Niet iedereen is op woensdagnamiddag vrij. Alternerend op een woensdagnamiddag of op een weekenddag organiseren.

Speelplekken
Meer speelplekken (natuurlijke en met speeltuigen) voor jonge kinderen in Rijmenam.
Bio / boerenmarkt in Rijmenam
Heel wat evenementen gaan door in Bonheiden, terwijl Rijmenam ook zoveel gezelligheid te bieden heeft. Het valt me ook op dat de bewoners van Bonheiden weinig richting Rijmenam komen. Het zou me dan ook heel fijn lijken om een (2) wekelijkse markt met bioproducten of producten van de boer / plaatselijke handelaars (?) in te richten in Rijmenam. Een kleinschalige gezellige markt die bij de gemeente past. En zich misschien wat onderscheidt door aanbod, waardoor ook mensen van buitenaf aangetrokken worden. Dat kan op het parkeerpleintje aan de hoek lange dreef - ovonde waar ook veel passage is van de bewoners van Keerbergen, Putte, .... Zo krijgt Rijmenam nog wat aantrekkelijks voor de vele fietsers die de Dijle passeren en de bewoners.
RUP kasteel Weyneshof
Het kasteel Weyneshof is de laatste jaren achteruit aan het gaan omdat de onderhoudskosten niet meer gedragen kunnen worden door de vzw Speelplein Weyneshof. Met een RUP op te maken voor het kasteel/domein, zou er een herfunctionering voor het kasteel kunnen gegeven worden (bvb. horeca) en biedt dit de mogelijkheid tot restauratie van het gebouw. Latel we zeggen Zellaer 2.0. Komt het RUP er niet op korte termijn, zal het kasteel verder in verval geraken en komt de speelpleinwerking in gedrang.

Fietsverbinding Befferdreef-Nekker
Een nieuw fietspad dwars doorheen het Mechels Broek zou een fantastisch alternatief zijn voor de smalle fietsstrook langs de N15, ook voor voetgangers. Zo sluit Bonheiden beter aan op de Nekker, Mechelen en de fietsostrade Antwerpen-Brussel
Sociaal klimaatbeleid, nu
De rode draad doorheen het klimaatbeleid is de essentiële sociale aanpak: aanpakken van energiearmoede, vervoersarmoede... Er is grote nood aan bijkomende maatregelen om het klimaatbeleid sociaal rechtvaardig te maken.
Voorbeelden:
• Extra inspanningen van lokale besturen op het vlak van sociale huisvesting: meer sociale woningen die voldoen aan de strengste energetische normen.
• Alle gemeentelijke subsidies en mechanismen (zoals rollend fonds) voor isolatie/renovatie exclusief inzetten voor wie dat het meest nodig heeft. Het geld dat nodig is om dit op grote schaal te realiseren is van een dergelijke grootteorde dat het veel gerichter moet aangewend worden. De Vlaamse premies bereiken vooral de betere middenklasse. Het lokale beleid kan zich dan vooral richten op de lagere inkomensgroepen.

algemene veiligheid en preventie in Bonheiden.
Naar aanleiding van het thema baanbrekende gemeente, hebben wij als Kardinaal Cardijn comité een vragenlijst opgesteld, en laten invullen op vrijwillige basis door onze medebewoners, wij zouden deze uitslag zeer graag persoonlijk met de burgemeester, en met schepen Lola Vanderweyen, komen bespreken op het kabinet, en dit liefst vanaf 5 Mei 2025 aanstaande. Persoonlijk vindt ik de algemene staat van de voetpaden erbarmelijk in onze gemeente, zodanig dat de oudere mensen, en jonge mensen met kinderen, uit schrik om te vallen, op het straat beginnen te lopen, ook vanaf 2026 moeten de voetpaden 1,5 meter bedragen, en dat is een stevig idee. Er heerst een grote onenigheid over wie nu op het voetpad/fietspad mag gaan, of rijden. Voetgangers voelen zich in de verdrukkingshoek, en fietsers eisen de hele zone op, van rekening houden met elkaar is geen sprake meer. Sommige verkeersborden zijn niet zo kleurvast geworden, vooral de witte zijn onderhevig aan zonlicht kennelijk, einde 50 km/uur is maar een voorbeeld, het zijn soms complete witte borden zonder enige aanduiding of teken, ook de herhalingen telkens van de verkeersborden, zijn er niet allemaal meer na elke straat, waardoor er verwarring ontstaat, en lukraak een snelheid wordt gereden. Parkeergelegenheden en zeker bij sportinfrastructuren moet beter aangepakt worden Nachtlawaai algemeen, en zeker bij feestelijkheden moet beter gecontroleerd, en beteugeld worden, de afwezigheid van ons politiekantoor valt niet in goede aarde.
Autoloze zondag in de dorpskernen
Spelen op straat en zo de buren leren kennen gebeurt steeds minder. 1 dag per jaar bannen we de auto's uit onze dorpskernen en zetten we in op ontmoeting en spelen.
Handhavingsbeleid fietsstraten
Het reglement rond de fietsstraten wordt door verschillende automobilisten niet gerespecteerd. Misschien heeft het te maken met de vergane wegmarkeringen (behalve de afbeeldingen van de fiets). Vooral aan de Oude Keerbergsebaan (Meuropsite) wordt naar hartelust ingehaald. Naast elkaar rijdende schoolkinderen in de richting van Keerbergen worden zelfs langs rechts ingehaald over de betonparkings.
Veilige oversteekplaats vanuit Weyneshoflei naar Weynesbaan
Gevaarlijk wegens beperkt zicht in de bocht vanuit de Weyneshoflei waar vroeger het rond punt was. Geen markeringen voor oversteek fietsers en voetgangers en ook met de auto is het risicovol om de Weynesbaan op te rijden. Er zijn al een paar ongevallen gebeurd gelukkig met alleen blikschade.
Meer water-speelgelegenheid
Zwemmen of pootjebaden, ploeteren in het water, ergens een vijver openstellen, een toffe fontijn of waterspuwers op een plek waar het fijn vertoeven is... De gezinnen met kinderen gaan u dankbaar zijn!
De tijd dringt
Het jaar 2030 is het jaar waarop volgens de engagementen die al werden aangegaan heel wat van de concrete doelstellingen moeten gerealiseerd zijn. Om die doelstellingen effectief te halen zal er veel meer moeten gebeuren. De concrete maatregelen blijven vaak nog hangen in beperkte ingrepen op individuele basis zonder een echt structurele aanpak. Er is al laaghangend fruit geplukt maar, om de CO2-uitstoot effectief te verminderen zullen veel zwaardere inspanningen moeten gebeuren en zal er ook meer moeten geïnvesteerd worden in collectieve acties (o.a. per bouwblok). Ik roep de lokale bestuurders op om forse stappen vooruit te zetten in de aanpak van de klimaatcrisis en de burgemeestersconvenanten onverkort te realiseren. Klimaat is geen dossier zoals een ander. Het is zo wezenlijk voor de toekomstige generaties dat uitstel niet te verantwoorden is en alle krachten moeten gebundeld worden om tot een rechtvaardige en sociale klimaattransitie te komen. Het gaat dan niet om een klimaatbeleid in een apart hokje maar om een geïntegreerde aanpak van de systeemcrisis op het terrein van mobiliteit, ruimtelijke ordening, natuurbehoud/beheer, landbouwbeleid, waterbeheer, energiebesparing, renovatie en energieneutraal maken van woningen en gebouwen. Deze integratie gaat verder dan de gemeentegrenzen. Het lokale ecosysteem is groter dan de gemeente en vergt dus beleid op intergemeentelijke schaal. Veel beleidsthema's zullen noodzakelijk in een samenwerkingsverband aangepakt moeten worden.
Kunstgrasveld
Een kunstgrasveld voor de huidige voetbalclubs, kv Bonheiden en vc rijmenam. Zo kunnen de kinderen ook tijdens de wintermaanden trainen en hoeven ze niet af te gelasten wanneer het regent.
MobiliteitsbeleidKiezen voor een drastische mobiliteitsshift en voor wijk- en buurtcirculatieplannen
Op het openbaar domein opnieuw plaats maken voor de trage weggebruiker en het openbaar vervoer. Om effectieve resultaten te boeken moet de gemeente mee verantwoordelijkheid nemen in het regionaal vervoersplan. Mogelijkheden: Het STOP-principe consequent toepassen Bredere voet- en fietspaden, veel meer fietspaden en fietsstraten. Zone 30 veralgemenen in dorpskernen en in woonwijken en buurten. Trage wegen herwaarderen, herinrichten en extra aanleggen. Smallere straten met meer ruimte voor trage weggebruikers. Laadpalen aanbieden. Het lokale openbaar vervoer versterken door een gezamenlijke mobiliteitsvisie te ontwikkelen in de vervoersregio. Daarmee kan men ingrijpen op de vervoersarmoede. Het comfort verbeteren van overstapplaatsen voor openbaar vervoer Het gebruik van (elektrische) deelauto’s en (elektrische) deelfietsen (bakfietsen, steps) organiseren en faciliteren. Parkeren verplichten en mogelijk maken in randparkings (met materialen die waterinfiltratie mogelijk maken). Aangepast vervoer voor minder-mobiele mensen veralgemenen. Een eco-ruimte in het dorp organiseren voor de aflevering van pakjes (om het vervoer te beperken). De bevoorrading van winkels anders organiseren Een routenetwerk voor vrachtvervoer ontwerpen, invoeren en handhaven. Gemotoriseerde verplaatsingen van medewerkers van het lokaal bestuur beperken tot elektrische fietsen of steps. Sensibiliseringsacties om korte verplaatsingen met de fiets of te voet te maken. Met dank: Grootouders voor het Klimaat
een looproute aanleggen in Rijmenam (zie sport.vlaanderen)
Meerdere gemeentes hebben al een looproute in hun gemeente aangelegd, graag ook in Rijmenam, dit is vrij eenvoudig en met deze groene gemeente is dat zeker haalbaar
sport.vlaanderen/lokale-besturen/zet-je-inwoners-in-beweging/leg-een-looproute-aan/
Gemeentelijke natuur-eigendommen kunnen verder ingezet te worden voor het realiseren vankwaliteitsvolle natuur
De gemeente, maar ook het OCMW van Bonheiden, heeft wel wat gronden in eigendom. Een deel
van deze gronden kan de gemeente inzetten voor meer natuur. Er is nog veel potentie in bepaalde (vallei)gebieden zoals de Bruinbeekvallei, waar de gemeente een beheerplan laten opmaken voor dit gebied. Ook het gebied rond Weyneshof biedt grote kansen tot bosuitbreiding.
De stijgende nood naar meer natuur in de buurt van burgers zou moeten vertaald worden in het
opnemen van nieuwe groene bestemmingen. Er zijn ook kansen in het noorden van
onze gemeente, en de vallei van de Boeimeerbeek stroomopwaarts van de Weynesbaan.

Samen naar de top een nieuwe piste voor kampioenen in eigen gemeente
Een moderne athletiekpiste is meer dan een sportinfrastructuur. Het is een investering in onze jeugd, gezondheid en gemeenschap. Onze huidige piste voldoet niet langer aan de noden van sporters, scholen en verenigingen. Met een nieuwe piste creëren we kansen voor jong talent om door te groeien, promoten we sport en beweging voor alle leeftijden en versterken we het imago van onze gemeente. Laten we samen bouwen aan een sportieve toekomst, waar onze eigen kampioenen kunnen schitteren op een piste die hen waardig is.

Een boom voor elk kind van Bonheiden-Rijmenam in een Tiny Forest
Alle schoolkinderen planten eens in hun schooltijd (bijvoorbeeld tweede leerjaar) hun boom in een Tiny Forest, en volgen de ontwikkeling ervan verder op. Dit prachtig educatief en participatief project wordt ondersteund door Good Planet Belgium.
Ook voor een reeds bosrijke gemeente heeft dit een grote educatieve meerwaarde!
https://www.goodplanet.be/nl/tiny-forest-nl/
Kerkhof van Rijmenam
Hert kerkhof rond de kerk vanRijmenam zou moeten verfraaid worden door een aanleg van groene struiken en het oppoetsen van de resterende zerken.
inbraakveiligheid, verkeersveiligheid
Inbraken gebeuren het meest in straten met weinig huizen (weinig sociale controle) en waar er snel op een hoofdweg kan gevlucht worden.
We hebben meerdere straten in onze gemeente die 50mk/u zijn maar waar er veel sneller kan gereden worden en die gauw aansluiten op Waversesteenweg of Putsesteenweg.
Maak die straten 30km/u en zorg voor voldoende versmallingen (zoals in Peulis) dat het doorrijden bemoeilijkt.
Deze straten hebben ook geen voet of fietspad en zullen ook veel veiliger worden én het verkeer dat er nu doorrijdt dat de straten gebruikt als shortcut zal minderen. Met af en toe een mobiele controle op de snelheid ook nog kassa-kassa voor de gemeente. Dus win win situatie, inbraken ontmoedigen, te snel verkeer mijden en te veel verkeer dat er niet moet zijn ook mijden.
Peulisbaan, Harentstraat, Pelgrimstraat, Uyerenboslaan, allemaal autostrades nu!
Leefbaardere straten - aanpakken van snelheid van het verkeer
Er wordt te snel gereden in onze straten in Bonheiden, alvast in de Harent wijk.
Dit is reeds een gekend probleem dat steeds erger wordt.
Goedkope oplossing: maak de straten 30km/u , trajectcontrole waar het loont en zet voldoende en degelijke wegversmallingen (om de 200m) zoals andere gemeentes dat ons al met succes voorgedaan hebben. Wegversmallingen die effectief de bestuurder laat zigzaggen want nu rijden ze vaak er nog los doorheen. Zo hou je ook alle bestelwagentjes weg die niet nalaten om hun zwerfvuil in onze grachten te droppen.
Af en toe mobiele controle zou zeker wat opleveren! Kleine kost, grote winst.