Mobiliteitsbeleid
Kiezen voor een drastische mobiliteitsshift en voor wijk- en buurtcirculatieplannen
Mobiliteitsbeleid
Kiezen voor een drastische mobiliteitsshift en voor wijk- en buurtcirculatieplannen
Waar gaat je idee over?
Op het openbaar domein opnieuw plaats maken voor de trage weggebruiker en het openbaar vervoer. Om effectieve resultaten te boeken moet de gemeente mee verantwoordelijkheid nemen in het regionaal vervoersplan. Mogelijkheden: Het STOP-principe consequent toepassen Bredere voet- en fietspaden, veel meer fietspaden en fietsstraten. Zone 30 veralgemenen in dorpskernen en in woonwijken en buurten. Trage wegen herwaarderen, herinrichten en extra aanleggen. Smallere straten met meer ruimte voor trage weggebruikers. Laadpalen aanbieden. Het lokale openbaar vervoer versterken door een gezamenlijke mobiliteitsvisie te ontwikkelen in de vervoersregio. Daarmee kan men ingrijpen op de vervoersarmoede. Het comfort verbeteren van overstapplaatsen voor openbaar vervoer Het gebruik van (elektrische) deelauto’s en (elektrische) deelfietsen (bakfietsen, steps) organiseren en faciliteren. Parkeren verplichten en mogelijk maken in randparkings (met materialen die waterinfiltratie mogelijk maken). Aangepast vervoer voor minder-mobiele mensen veralgemenen. Een eco-ruimte in het dorp organiseren voor de aflevering van pakjes (om het vervoer te beperken). De bevoorrading van winkels anders organiseren Een routenetwerk voor vrachtvervoer ontwerpen, invoeren en handhaven. Gemotoriseerde verplaatsingen van medewerkers van het lokaal bestuur beperken tot elektrische fietsen of steps. Sensibiliseringsacties om korte verplaatsingen met de fiets of te voet te maken. Met dank: Grootouders voor het Klimaat