Weet jij hoe we van onze gemeente de veiligste, mooiste, groenste, leukste... gemeente kunnen maken?
Weet jij hoe we van onze gemeente de veiligste, mooiste, groenste, leukste... gemeente kunnen maken?
Deel dan zeker je idee(ën) met ons!
Deze ideeën werden reeds ingediend
Speeltuin Kasteel van Zellaer
Met de nieuwe invulling van de gebouwen aan het Zellaerkasteel en oa de zomerbar die er is
zou het fijn zijn om hier een veilige speeltuin voor kleine en oudere kinderen te zien.
Het speeltuig dat de zaak er zelf zet is niet veilig meer te noemen maar zij zien investeringen
niet zitten omdat het speelgoed vaak door de grotere kinderen wordt afgebroken.
In de zomer is dit echt een fijne plek om te zijn en van het kasteel en het groen te genieten.
Aangezien het park zelf mede in beheer is door de gemeente is het misschien een idee dat
de gemeente hier ook een inspanning doet.
Bestuurlijke aanpakMaak een operationeel plan op voor de periode 2025-2030, met concrete doelstellingen en te halen resultaten.
Maak een operationeel plan op voor de periode 2025-2030, met concrete doelstellingen en te halen resultaten. In het plan worden de prioriteiten bepaald, de financiering vastgelegd, de participatie van betrokkenen uitgewerkt. Ook wordt er in een meetinstrumentarium voorzien om de effecten van de maatregelen te toetsen, er worden evaluatiemomenten opgenomen en in bijsturing voorzien. Klimaatbeleid is geen aparte sector maar een transversaal thema dat een organisatiebrede aanpak in het lokaal bestuur nodig heeft. Het is geen zaak van alleen de schepen voor klimaat en de klimaatambtenaar. Het moet gedragen worden door de gemeenteraad, het schepencollege en de hele gemeentelijke organisatie. Draagvlak zoeken bij de bevolking is even essentieel. Het lokaal bestuur kan dat niet alleen. Er moet structurele samenwerking gezocht worden met natuur- en milieuverenigingen en armoedeorganisaties, individueel geëngageerde burgers, landbouwers, energiecoöperaties. Er is samenwerking nodig met de buurgemeenten, met de vervoersregio, met de intercommunale, met de woonmaatschappij. Om draagvlak te creëren is een permanente lokale Overleggroep Klimaatbeleid nodig en projectmatig intensief overleg met betrokken burgers. Lokale besturen moeten concrete doelstellingen formuleren, klimaatprioriteiten vastleggen en extra middelen uittrekken voor het klimaatbeleid. Klimaatontkenners en klimaatvertragers zijn er altijd en krijgen vaak te veel speelruimte. Verantwoordelijke bestuurders gaan daartegenin
WaterbeleidBonheiden heeft een droogte- en hemelwaterbasisplan, maar...
De focus van een dergelijk plan moet gericht zijn op collectieve types van infrastructuur die een groter rendement geven dan allerlei beperkte particuliere acties. Een bundeling van collectieve acties op wijkniveau werkt mobiliserend voor de betrokkenheid en medeverantwoordelijkheid van de inwoners.
Op basis van een goed onderbouwd droogte- en hemelwaterbasisplan kunnen talloze maatregelen genomen worden om zowel watertekorten als wateroverlast te vermijden:
• scheiding van de opvang van zuiver regenwater en vervuild rioolwater (aanleg riolering en IBA’s)
• aanleggen van wadi’s om regenwater zacht te laten infiltreren
• infiltratiestroken voor regenwater in nieuwe straten
• ontharding van publieke ruimten (schoolspeelplaatsen, verharde parkings, overbodige stukken straat, …)
• subsidies voor het opbreken en beplanten van verharde oppervlakten in tuinen, terrassen en voortuinen van privéwoningen
• hergebruik van bemalingswater bij nieuwbouw
• parkings aanleggen met materialen die waterinfiltratie mogelijk maken
• op ambachtelijke zones en industrieterreinen ingrepen doen om regenwater te recupereren en water te hergebruiken
• verplicht opleggen van waterputten (opslag van regenwater); dit controleren en handhaven
• natuurgebieden veel meer gebruiken als opslagplaats voor water (bufferen envasthouden van water)
• ruimte laten voor de natuurlijke loop van beken en rivieren
• verbod tot bouwen in waterrijke gebieden;
Veilige oversteekplaats vanuit Weyneshoflei naar Weynesbaan
Gevaarlijk wegens beperkt zicht in de bocht vanuit de Weyneshoflei waar vroeger het rond punt was. Geen markeringen voor oversteek fietsers en voetgangers en ook met de auto is het risicovol om de Weynesbaan op te rijden. Er zijn al een paar ongevallen gebeurd gelukkig met alleen blikschade.
Rond de kerk
Om de verkeerschaos in het Dorp te verbeteren : maak van het kerkplein rond de kerk één rond punt ZONDER verkeerslichten. Alleen de voetgangerslichten blijven in hun huidige vorm bestaan en de snelheid van het verkeer wordt automatisch verminderd. In Rijmenam is het er al.

Tarverne/cafe met speelgelegenheid voor jonge kinderen
In Rijmenam is er nergens een cafe of taverne waar je als jong gezin (als als grootouders) iets kan gaan drinken/eten, terwijl je kind(eren) rustig en veilig kunnen spelen (in het groen).
RUP kasteel Weyneshof
Het kasteel Weyneshof is de laatste jaren achteruit aan het gaan omdat de onderhoudskosten niet meer gedragen kunnen worden door de vzw Speelplein Weyneshof. Met een RUP op te maken voor het kasteel/domein, zou er een herfunctionering voor het kasteel kunnen gegeven worden (bvb. horeca) en biedt dit de mogelijkheid tot restauratie van het gebouw. Latel we zeggen Zellaer 2.0. Komt het RUP er niet op korte termijn, zal het kasteel verder in verval geraken en komt de speelpleinwerking in gedrang.
EnergiebeleidDit is de belangrijkste sector om de CO2-reductie effectief te halen.
Noodzakelijk is het om een lokale ontzorgingsstrategie voor woningrenovatie te ontwikkelen en structureel te investeren in hernieuwbare energie: collectieve oplossingen voor warmtenetten uitwerken. De gemeente moet de regie voeren met bewoners, bedrijven, verenigingen, buurt- en wijkcomités om deze structurele omslag te realiseren.
Concrete mogelijkheden:
• Eerst en vooral het voorbeeld geven in de eigen lokale overheidsinfrastructuur.
• Sensibiliseren van de inwoners om werk te maken van isoleren, energetische renovatie, informeren over premies, energiecoaching aanbieden, energiescans subsidiëren… Uit ervaring blijkt vooral meer bemiddelde inwoners maken gebruik van premies, minder kapitaalkrachtige inwoners beschikken meestal over te weinig middelen om dit te financieren.
Hiervoor moeten meer collectieve systemen opgezet worden:
✗ Samenwerken met ASTER n.v. voor de aanleg van zonnepanelen op sociale woningen in de gemeente
✗ Organiseren van one-stop-shop op het niveau van dorp of (sub)regio. Ontzorging vooral voor kansarme inwoners is absoluut nodig
✗ Rollend fonds voor energetische renovatie. Goedkope, langlopende energieleningen ter beschikking stellen van inwoners voor de energetische renovatie van hun woning
✗ Een gemeentelijk subsidiereglement voor burgers die deelnemen aan energetische renovatieprojecten in hun buurt
• Op basis van de opmaak van een warmtezoneringskaart nagaan waar de meest geschikte warmtetechnologie per wijk kan gerealiseerd worden.
veiligheid voor fietsers op smalle wegen
In smalle straten zoals Donkerstraat, Bleukstraat ... zetten steeds meer inwoners paaltjes, leggen dikke stenen ...; zodat de baan hier nog smaller wordt. Automobilisten kunnen door de geplaatste hindernissen, hier niet van de asfalt afrijden en rijden met volle snelheid langs de fietsers. Dit is stevens de weg langswaar vele kindjes dagelijks naar onze wijkschool fietsen. Door sluipverkeer wordt dit steeds maar erger en automobilisten houden zch niet aan de snelheid, ze komen echt de bochten omgevlogen en de kindjes kunnen ook niet opzij door de paaltjes, zelfs sommigen ploegen deze zijkanten om en planten er bloemen of struiken ...
Meer zit- en rustbanken en picknicktafels
Omdat er in Bonheiden zoveel gewandeld wordt door oud en jong, hadden we graag wat meer rustbanken en picknicktafels gezien. Liefst van die gemakkelijke met comfortabele rugleuning.

algemene veiligheid en preventie in Bonheiden.
Naar aanleiding van het thema baanbrekende gemeente, hebben wij als Kardinaal Cardijn comité een vragenlijst opgesteld, en laten invullen op vrijwillige basis door onze medebewoners, wij zouden deze uitslag zeer graag persoonlijk met de burgemeester, en met schepen Lola Vanderweyen, komen bespreken op het kabinet, en dit liefst vanaf 5 Mei 2025 aanstaande. Persoonlijk vindt ik de algemene staat van de voetpaden erbarmelijk in onze gemeente, zodanig dat de oudere mensen, en jonge mensen met kinderen, uit schrik om te vallen, op het straat beginnen te lopen, ook vanaf 2026 moeten de voetpaden 1,5 meter bedragen, en dat is een stevig idee. Er heerst een grote onenigheid over wie nu op het voetpad/fietspad mag gaan, of rijden. Voetgangers voelen zich in de verdrukkingshoek, en fietsers eisen de hele zone op, van rekening houden met elkaar is geen sprake meer. Sommige verkeersborden zijn niet zo kleurvast geworden, vooral de witte zijn onderhevig aan zonlicht kennelijk, einde 50 km/uur is maar een voorbeeld, het zijn soms complete witte borden zonder enige aanduiding of teken, ook de herhalingen telkens van de verkeersborden, zijn er niet allemaal meer na elke straat, waardoor er verwarring ontstaat, en lukraak een snelheid wordt gereden. Parkeergelegenheden en zeker bij sportinfrastructuren moet beter aangepakt worden Nachtlawaai algemeen, en zeker bij feestelijkheden moet beter gecontroleerd, en beteugeld worden, de afwezigheid van ons politiekantoor valt niet in goede aarde.
Boterbosstraat autovrij maken
Dit straatje kan gemakkelijk autovrij worden gemaakt, het is geen doorgangsweg voor verkeer en een fijne plek om te wandelen/fietsen.
Nieuwe atletiekpiste, tartan. Sportinfrastructuur.
Nieuwe tartanpiste i. p.v. een assepiste omdat er in Bonheiden heel wat goede tot zeer goede jonge looptalenten zijn en de atletiekvereniging dan ook officiële wedstrijden voor hen in Bonheiden kan en mag organiseren. De jlopende jeugd verdient dit.
MobiliteitsbeleidKiezen voor een drastische mobiliteitsshift en voor wijk- en buurtcirculatieplannen
Op het openbaar domein opnieuw plaats maken voor de trage weggebruiker en het openbaar vervoer. Om effectieve resultaten te boeken moet de gemeente mee verantwoordelijkheid nemen in het regionaal vervoersplan. Mogelijkheden: Het STOP-principe consequent toepassen Bredere voet- en fietspaden, veel meer fietspaden en fietsstraten. Zone 30 veralgemenen in dorpskernen en in woonwijken en buurten. Trage wegen herwaarderen, herinrichten en extra aanleggen. Smallere straten met meer ruimte voor trage weggebruikers. Laadpalen aanbieden. Het lokale openbaar vervoer versterken door een gezamenlijke mobiliteitsvisie te ontwikkelen in de vervoersregio. Daarmee kan men ingrijpen op de vervoersarmoede. Het comfort verbeteren van overstapplaatsen voor openbaar vervoer Het gebruik van (elektrische) deelauto’s en (elektrische) deelfietsen (bakfietsen, steps) organiseren en faciliteren. Parkeren verplichten en mogelijk maken in randparkings (met materialen die waterinfiltratie mogelijk maken). Aangepast vervoer voor minder-mobiele mensen veralgemenen. Een eco-ruimte in het dorp organiseren voor de aflevering van pakjes (om het vervoer te beperken). De bevoorrading van winkels anders organiseren Een routenetwerk voor vrachtvervoer ontwerpen, invoeren en handhaven. Gemotoriseerde verplaatsingen van medewerkers van het lokaal bestuur beperken tot elektrische fietsen of steps. Sensibiliseringsacties om korte verplaatsingen met de fiets of te voet te maken. Met dank: Grootouders voor het Klimaat
Parkeervakken korte dreef
Ik woon in de korte dreef en hier is naar het centrum toe een parkeerverbod in de straat. Echter lijkt me dit ideaal om parkeervakken aan te brengen. Het is al verhard, breed genoeg want oorspronkelijk was dit een rijbaan in 2 rechtingen die enkel richting is geworden. En dit gaat ook het verkeer vertragen in een zone 30, wat zeker ook een meerwaarde is naar verkeersveiligheid toe met de lagere school vlakbij. Eventueel kan in de plaats bestaande parking onthard worden om bijkomend groen te creeëren. En dit allemaal voor de prijs van een beetje verf.
Meer capaciteit voor zaalsporten
Gezien er te weinig uren beschikbaar zijn voor zaalsporten is een uitbreiding of extra sporthal in Bonheiden / Rijmenam nodig.
De tijd dringt
Het jaar 2030 is het jaar waarop volgens de engagementen die al werden aangegaan heel wat van de concrete doelstellingen moeten gerealiseerd zijn. Om die doelstellingen effectief te halen zal er veel meer moeten gebeuren. De concrete maatregelen blijven vaak nog hangen in beperkte ingrepen op individuele basis zonder een echt structurele aanpak. Er is al laaghangend fruit geplukt maar, om de CO2-uitstoot effectief te verminderen zullen veel zwaardere inspanningen moeten gebeuren en zal er ook meer moeten geïnvesteerd worden in collectieve acties (o.a. per bouwblok). Ik roep de lokale bestuurders op om forse stappen vooruit te zetten in de aanpak van de klimaatcrisis en de burgemeestersconvenanten onverkort te realiseren. Klimaat is geen dossier zoals een ander. Het is zo wezenlijk voor de toekomstige generaties dat uitstel niet te verantwoorden is en alle krachten moeten gebundeld worden om tot een rechtvaardige en sociale klimaattransitie te komen. Het gaat dan niet om een klimaatbeleid in een apart hokje maar om een geïntegreerde aanpak van de systeemcrisis op het terrein van mobiliteit, ruimtelijke ordening, natuurbehoud/beheer, landbouwbeleid, waterbeheer, energiebesparing, renovatie en energieneutraal maken van woningen en gebouwen. Deze integratie gaat verder dan de gemeentegrenzen. Het lokale ecosysteem is groter dan de gemeente en vergt dus beleid op intergemeentelijke schaal. Veel beleidsthema's zullen noodzakelijk in een samenwerkingsverband aangepakt moeten worden.
Financiële ondersteuning van verenigingen
Kan er een vorm van financiële ondersteuning gegeven worden aan verenigingen. Onze nationale koepel vindt het zeer vreemd dat er in onze gemeente geen subsidies gegeven worden aan culturele verenigingen. Een aantal jaren geleden bestond er een financiële steun als verenigingen samen iets organiseerden, maar dat is nu ook niet meer het geval.
Ophaling inco zakken
Het zou voor vele hulpbehoevende ouderen een hulp zijn, als de mogelijkheid zou bestaan, dat de witte incontinentiezakken kunnen worden opgehaald. Sommigen hebben geen mantelzorgers die de zakken naar het containerpark kunnen brengen, waardoor ze dus hun incontinentiemateriaal in de zwarte bak gooien, met een hoge kost in gewicht als eindresultaat. Dit geldt niet alleen voor de ouderen, maar ook jonge gezinnen vinden niet altijd de tijd om naar het containerpark te rijden. Voor hen zou dit ook een meerwaarde kunnen zijn.
Sociaal klimaatbeleid, nu
De rode draad doorheen het klimaatbeleid is de essentiële sociale aanpak: aanpakken van energiearmoede, vervoersarmoede... Er is grote nood aan bijkomende maatregelen om het klimaatbeleid sociaal rechtvaardig te maken.
Voorbeelden:
• Extra inspanningen van lokale besturen op het vlak van sociale huisvesting: meer sociale woningen die voldoen aan de strengste energetische normen.
• Alle gemeentelijke subsidies en mechanismen (zoals rollend fonds) voor isolatie/renovatie exclusief inzetten voor wie dat het meest nodig heeft. Het geld dat nodig is om dit op grote schaal te realiseren is van een dergelijke grootteorde dat het veel gerichter moet aangewend worden. De Vlaamse premies bereiken vooral de betere middenklasse. Het lokale beleid kan zich dan vooral richten op de lagere inkomensgroepen.
Leefbaardere straten - aanpakken van snelheid van het verkeer
Er wordt te snel gereden in onze straten in Bonheiden, alvast in de Harent wijk.
Dit is reeds een gekend probleem dat steeds erger wordt.
Goedkope oplossing: maak de straten 30km/u , trajectcontrole waar het loont en zet voldoende en degelijke wegversmallingen (om de 200m) zoals andere gemeentes dat ons al met succes voorgedaan hebben. Wegversmallingen die effectief de bestuurder laat zigzaggen want nu rijden ze vaak er nog los doorheen. Zo hou je ook alle bestelwagentjes weg die niet nalaten om hun zwerfvuil in onze grachten te droppen.
Af en toe mobiele controle zou zeker wat opleveren! Kleine kost, grote winst.
Meer sportinitiatieven in Rijmenam (ipv focus op Bonheiden)
Graag ook in Rijmenam een start to run & petanquebaan & wandelinitiatieven in groep, nu teveel focus op deze activiteiten in Bonheiden, maar ook in Rijmenam is hier nood aan. Dit kan door van het kastanjebos een betere plaats te maken, en het muurtje weg te halen richting dorp Rijmenam.
Veiliger kruispunt Lange Dreef - Kruisstraat (Zonneweelde)
Het kruispunt aan Zonneweelde (Lange Dreef + Kruisstraat + inrit Zonneweelde) in Rijmenam moet heraanlegd worden voor een vlottere verkeersstroom (zéker rekening houdend met de uitbouw van de Meurop-site waardoor veel meer verkeer door de Kruisstraat zal komen) en vooral voor de veiligheid. Tijdens de spitsuren is het voor fietsers en voetgangers vanuit de Zilverberklaan bijna onmogelijk veilig en vlot over te steken (géén zebrapad aanwezig en onduidelijke fietsoversteekplaats). Voor auto's staan er op drukke momenten lange files in de Kruisstraat. Doorgaand verkeer komende uit het Dorp is ook vaak in de war doordat zij voorrang hebben ipv een voorrang van rechts (in tegenstelling tot andere kruispunten in het centrum), waardoor er misverstanden zijn. Op dit kruispunt zijn ook al meerdere verkeersongelukken gebeurd. Kunnen er verkeerslichten (of een rotonde) komen in ieders belang? Tijdens eerdere werkzaamheden waren er al lichten, en naar ons gevoel verliep het verkeer toen steeds vlotter, veiliger en voor iedereen gewoon duidelijker.

Veilige oversteekplaatsen voor fietsers
Veilige oversteekplaatsen voor fietsers, naast zebrapaden, zoals ter hoogte van de Peulisbaan en de Rijmenamseweg (zie foto) met duidelijke wegmarkeringen, verkeersborden en LED-verlichting. Dit kan aan elke drukke oversteekplaats in Bonheiden-Rijmenam, waar zebrapaden zijn, op deze manier gerealiseerd worden. In kleinere straten kunnen de wegmarkeringen op een snelle, eenvoudige en op relatief korte termijn gerealiseerd worden. Aan de Carrefour in het dorp werden de wegmarkeringen voor fietsers echter verwijderd bij het schilderen van langere zebrastrepen. Bonheiden-Rijmenam profileert zich als "fietsvriendelijke" gemeente, de uitdaging is er een "fietsveilige" gemeente van te maken.