Weet jij hoe we van onze gemeente de veiligste, mooiste, groenste, leukste... gemeente kunnen maken?
Weet jij hoe we van onze gemeente de veiligste, mooiste, groenste, leukste... gemeente kunnen maken?
Deel dan zeker je idee(ën) met ons!
Deze ideeën werden reeds ingediend
Een jeugdhuis 2.0
Denk bij de de uitbouw van het nieuwe jeugdhuis ook aan een jeugdhuiswerking van deze tijd. Maak ruimte voor jongeren om te komen praten met een psycholoog, organiseer studeer-sessies, huiswerkbegeleiding, oog voor welzijn, organiseer cursussen op maat van jongeren, toeleiden naar vakantiejobs en stages, open mic avonden, artistieke projecten, ...

Veilige oversteekplaatsen voor fietsers
Veilige oversteekplaatsen voor fietsers, naast zebrapaden, zoals ter hoogte van de Peulisbaan en de Rijmenamseweg (zie foto) met duidelijke wegmarkeringen, verkeersborden en LED-verlichting. Dit kan aan elke drukke oversteekplaats in Bonheiden-Rijmenam, waar zebrapaden zijn, op deze manier gerealiseerd worden. In kleinere straten kunnen de wegmarkeringen op een snelle, eenvoudige en op relatief korte termijn gerealiseerd worden. Aan de Carrefour in het dorp werden de wegmarkeringen voor fietsers echter verwijderd bij het schilderen van langere zebrastrepen. Bonheiden-Rijmenam profileert zich als "fietsvriendelijke" gemeente, de uitdaging is er een "fietsveilige" gemeente van te maken.
WaterbeleidBonheiden heeft een droogte- en hemelwaterbasisplan, maar...
De focus van een dergelijk plan moet gericht zijn op collectieve types van infrastructuur die een groter rendement geven dan allerlei beperkte particuliere acties. Een bundeling van collectieve acties op wijkniveau werkt mobiliserend voor de betrokkenheid en medeverantwoordelijkheid van de inwoners.
Op basis van een goed onderbouwd droogte- en hemelwaterbasisplan kunnen talloze maatregelen genomen worden om zowel watertekorten als wateroverlast te vermijden:
• scheiding van de opvang van zuiver regenwater en vervuild rioolwater (aanleg riolering en IBA’s)
• aanleggen van wadi’s om regenwater zacht te laten infiltreren
• infiltratiestroken voor regenwater in nieuwe straten
• ontharding van publieke ruimten (schoolspeelplaatsen, verharde parkings, overbodige stukken straat, …)
• subsidies voor het opbreken en beplanten van verharde oppervlakten in tuinen, terrassen en voortuinen van privéwoningen
• hergebruik van bemalingswater bij nieuwbouw
• parkings aanleggen met materialen die waterinfiltratie mogelijk maken
• op ambachtelijke zones en industrieterreinen ingrepen doen om regenwater te recupereren en water te hergebruiken
• verplicht opleggen van waterputten (opslag van regenwater); dit controleren en handhaven
• natuurgebieden veel meer gebruiken als opslagplaats voor water (bufferen envasthouden van water)
• ruimte laten voor de natuurlijke loop van beken en rivieren
• verbod tot bouwen in waterrijke gebieden;

vakantie opvang voor kleuters/lagere schoolkinderen
Veel meer kwalitatieve kinderopvang voor kleuters en lagere schoolkinderen in zowel Rijmenam als Bonheiden. Bijvoorbeeld in het baxbos of in de scholen. Met programma's en begeleiders op maat van de kinderen.
RUP kasteel Weyneshof
Het kasteel Weyneshof is de laatste jaren achteruit aan het gaan omdat de onderhoudskosten niet meer gedragen kunnen worden door de vzw Speelplein Weyneshof. Met een RUP op te maken voor het kasteel/domein, zou er een herfunctionering voor het kasteel kunnen gegeven worden (bvb. horeca) en biedt dit de mogelijkheid tot restauratie van het gebouw. Latel we zeggen Zellaer 2.0. Komt het RUP er niet op korte termijn, zal het kasteel verder in verval geraken en komt de speelpleinwerking in gedrang.
Autoloze zondag in de dorpskernen
Spelen op straat en zo de buren leren kennen gebeurt steeds minder. 1 dag per jaar bannen we de auto's uit onze dorpskernen en zetten we in op ontmoeting en spelen.
Gebruik GAS om overtredingen in natuurgebieden te handhaven
Gemeenten hebben de bevoegdheid om in hun politiereglement regels op te stellen rond openbare
rust, veiligheid en gezondheid. Het laat hen toe om snel en efficiënt op te treden tegen lokale
problemen en overlast. Overtredingen op dit politiereglement kunnen dan administratief worden
afgehandeld via een Gemeentelijke Administratieve Sanctie, kortweg GAS. De gemeente kan via deze formule meer te sensibiliseren en handhaven op zwerfvuil én het gevaar van loslopende honden in natuurgebieden. Deze laatste kunnen namelijk voor problemen zorgen. Ze kunnen een ernstig risico vormen voor wilde dieren en grazers. Herten, reeën, wilde zwijnen, hazen, dassen en andere dieren slaan op de vlucht wanneer ze zich bedreigd voelen door een hond. Daarnaast zoeken de meeste wandelaars rust en stilte in een natuurgebied. Velen onder hen zijn niet opgezet met een loslopende hond.
50 km/u van aansluiting N15 tot Keerbergen
Omdat op veel stukken van de baan van Pasbrug naar grens Keerbergen 70 km/u niet meer verantwoord is, stel ik voor over de gehele lengte ervan 50 km/u te maken (behalve van Esso tankstation tot Wissel, respectievelijk reeds 50 en 30 km/u)
Veilige oversteekplaats vanuit Weyneshoflei naar Weynesbaan
Gevaarlijk wegens beperkt zicht in de bocht vanuit de Weyneshoflei waar vroeger het rond punt was. Geen markeringen voor oversteek fietsers en voetgangers en ook met de auto is het risicovol om de Weynesbaan op te rijden. Er zijn al een paar ongevallen gebeurd gelukkig met alleen blikschade.
Nieuwe atletiekpiste, tartan. Sportinfrastructuur.
Nieuwe tartanpiste i. p.v. een assepiste omdat er in Bonheiden heel wat goede tot zeer goede jonge looptalenten zijn en de atletiekvereniging dan ook officiële wedstrijden voor hen in Bonheiden kan en mag organiseren. De jlopende jeugd verdient dit.
Geen voorrang van rechts in de Korte Dreef
Er is in Rijmenam geen hoofdbaan meer met voorrang van rechts. Waarom blijft dit nog gelden in de Korte Dreef? Zorgt alleen maar voor gevaarlijke situaties.
Lief en leed...
In Rijmheide een stukje met samenvatting sterfgevallen, huwelijken en geboortes in onze gemeente. Nu weten we het vaak nog niet van dichtbije buren
De tijd dringt
Het jaar 2030 is het jaar waarop volgens de engagementen die al werden aangegaan heel wat van de concrete doelstellingen moeten gerealiseerd zijn. Om die doelstellingen effectief te halen zal er veel meer moeten gebeuren. De concrete maatregelen blijven vaak nog hangen in beperkte ingrepen op individuele basis zonder een echt structurele aanpak. Er is al laaghangend fruit geplukt maar, om de CO2-uitstoot effectief te verminderen zullen veel zwaardere inspanningen moeten gebeuren en zal er ook meer moeten geïnvesteerd worden in collectieve acties (o.a. per bouwblok). Ik roep de lokale bestuurders op om forse stappen vooruit te zetten in de aanpak van de klimaatcrisis en de burgemeestersconvenanten onverkort te realiseren. Klimaat is geen dossier zoals een ander. Het is zo wezenlijk voor de toekomstige generaties dat uitstel niet te verantwoorden is en alle krachten moeten gebundeld worden om tot een rechtvaardige en sociale klimaattransitie te komen. Het gaat dan niet om een klimaatbeleid in een apart hokje maar om een geïntegreerde aanpak van de systeemcrisis op het terrein van mobiliteit, ruimtelijke ordening, natuurbehoud/beheer, landbouwbeleid, waterbeheer, energiebesparing, renovatie en energieneutraal maken van woningen en gebouwen. Deze integratie gaat verder dan de gemeentegrenzen. Het lokale ecosysteem is groter dan de gemeente en vergt dus beleid op intergemeentelijke schaal. Veel beleidsthema's zullen noodzakelijk in een samenwerkingsverband aangepakt moeten worden.

Aanpak sluipverkeer en snelheidsduivels in woonwijken/erftoegangswegen
Maak van de Pelgrimstraat, Harentstraat 30km/u ipv 50. Deze straten, zonder voetpad en zonder fietspad krijgen het zwaar te verduren door hardleerse snelheidsduivels en sluipverkeer. Het zijn de bermen in die straten die er telkens aan moeten geloven. Maak van deze straten (ze zijn smal genoeg), alsook van de Oude Kasteellaan (tevens zonder voetpad en zonder fietspad) fietsstraten teneinde de 30km/u te doen handhaven en om het sluipverkeer te ontmoedigen om deze erftoegangswegen in woonwijken te gebruiken, want ze zijn niet bestemd voor doorgaand verkeer. Zodoende kunnen automobilisten (bewoners van deze straten), fietsers en wandelaars samen gebruik maken van het wegdek en dit op een veilige, vriendelijke en hoffelijke wijze met respect voor iedereen. De Schoolstraat is een fietsstraat, ook al is dit een brede straat, waar reeds een voetpad aanwezig is, in de Oude Kasteellaan (minder breed dan de Schoolstraat) moet het dan ook mogelijk zijn om er een fietsstraat van te maken. Maak ook van de Kanonniersweg een fietsstraat. Deze straten vormen dan een veilig alternatief voor fietsers (schoolgaande jeugd, wielrenners, ...) voor de drukke rijbanen. Zo maakt u van deze gemeente de veiligste, mooiste, groenste, leukste... gemeente.

Niet méér natuur, maar betere natuur!
Bonheiden-Rijmenam is een groene gemeent, en terecht vinden de meeste onder ons dat er niet meteen behoefte is aan meer natuur. Waar wel behoefte aan is, is kwaliteitsvollere natuur!
Heel wat van ons groen staat onder zware druk, zijn vervuild of sterk versnipperd. Laat ons met z'n allen samenwerken om de bestaande natuur de kans geven om zich ook tot waardevolle natuur te kunnen ontwikkelen.
Handelaars toegankelijker voor (tijdelijk) minder mobiele personen
Tijdens mijn vakantie werd ik aangesproken door één van onze handelaars in Bonheiden over een initiatief in Lier :
Stad Lier investeert in toegankelijkheid met "oprijplaten voor handelaars".
Met dit project zorgen ze ervoor dat de handelszaken voor iedereen toegankelijker gemaakt wordt.
Onder de noemer "oprijplaten voor handelaars" wil de stad Lier fysieke drempels bij winkels en horecazaken wegnemen, zodat rolstoelgebruikers, senioren met rollators, ouders met kinderwagens en mensen met een (tijdelijke) fysieke beperking makkelijker toegang krijgen.
De stad voorziet een budget van 20.000 euro gespreid over drie jaar.
Een idee dat misschien ook in Bonheiden kan bekeken worden ?
Een idee dat mij alvast genegen leek, omdat we met Klimavelo in Bonheiden vanaf einde maart minder mobiele mensen gaan vervoeren met een fietsriksja.
Meer zit- en rustbanken en picknicktafels
Omdat er in Bonheiden zoveel gewandeld wordt door oud en jong, hadden we graag wat meer rustbanken en picknicktafels gezien. Liefst van die gemakkelijke met comfortabele rugleuning.
MobiliteitsbeleidKiezen voor een drastische mobiliteitsshift en voor wijk- en buurtcirculatieplannen
Op het openbaar domein opnieuw plaats maken voor de trage weggebruiker en het openbaar vervoer. Om effectieve resultaten te boeken moet de gemeente mee verantwoordelijkheid nemen in het regionaal vervoersplan. Mogelijkheden: Het STOP-principe consequent toepassen Bredere voet- en fietspaden, veel meer fietspaden en fietsstraten. Zone 30 veralgemenen in dorpskernen en in woonwijken en buurten. Trage wegen herwaarderen, herinrichten en extra aanleggen. Smallere straten met meer ruimte voor trage weggebruikers. Laadpalen aanbieden. Het lokale openbaar vervoer versterken door een gezamenlijke mobiliteitsvisie te ontwikkelen in de vervoersregio. Daarmee kan men ingrijpen op de vervoersarmoede. Het comfort verbeteren van overstapplaatsen voor openbaar vervoer Het gebruik van (elektrische) deelauto’s en (elektrische) deelfietsen (bakfietsen, steps) organiseren en faciliteren. Parkeren verplichten en mogelijk maken in randparkings (met materialen die waterinfiltratie mogelijk maken). Aangepast vervoer voor minder-mobiele mensen veralgemenen. Een eco-ruimte in het dorp organiseren voor de aflevering van pakjes (om het vervoer te beperken). De bevoorrading van winkels anders organiseren Een routenetwerk voor vrachtvervoer ontwerpen, invoeren en handhaven. Gemotoriseerde verplaatsingen van medewerkers van het lokaal bestuur beperken tot elektrische fietsen of steps. Sensibiliseringsacties om korte verplaatsingen met de fiets of te voet te maken. Met dank: Grootouders voor het Klimaat
Bestuurlijke aanpakMaak een operationeel plan op voor de periode 2025-2030, met concrete doelstellingen en te halen resultaten.
Maak een operationeel plan op voor de periode 2025-2030, met concrete doelstellingen en te halen resultaten. In het plan worden de prioriteiten bepaald, de financiering vastgelegd, de participatie van betrokkenen uitgewerkt. Ook wordt er in een meetinstrumentarium voorzien om de effecten van de maatregelen te toetsen, er worden evaluatiemomenten opgenomen en in bijsturing voorzien. Klimaatbeleid is geen aparte sector maar een transversaal thema dat een organisatiebrede aanpak in het lokaal bestuur nodig heeft. Het is geen zaak van alleen de schepen voor klimaat en de klimaatambtenaar. Het moet gedragen worden door de gemeenteraad, het schepencollege en de hele gemeentelijke organisatie. Draagvlak zoeken bij de bevolking is even essentieel. Het lokaal bestuur kan dat niet alleen. Er moet structurele samenwerking gezocht worden met natuur- en milieuverenigingen en armoedeorganisaties, individueel geëngageerde burgers, landbouwers, energiecoöperaties. Er is samenwerking nodig met de buurgemeenten, met de vervoersregio, met de intercommunale, met de woonmaatschappij. Om draagvlak te creëren is een permanente lokale Overleggroep Klimaatbeleid nodig en projectmatig intensief overleg met betrokken burgers. Lokale besturen moeten concrete doelstellingen formuleren, klimaatprioriteiten vastleggen en extra middelen uittrekken voor het klimaatbeleid. Klimaatontkenners en klimaatvertragers zijn er altijd en krijgen vaak te veel speelruimte. Verantwoordelijke bestuurders gaan daartegenin
Toegankelijk groen
Hoe fijn zou het zijn om ook met 'wieltjes' te kunnen wandelen in het groen. Wij hebben een groene gemeente, maar wandelen met een kinderwagen, rollator en rolstoel moet steeds op straat want daarvoor zijn bospaden niet geschikt. Ik droom dus van een soort park (met vijvertje en zitbanken?) waar jong en oud kan wandelen en elkaar kan ontmoeten. Krankhoeve, Zellaer, grote heide ...
Parkeervakken korte dreef
Ik woon in de korte dreef en hier is naar het centrum toe een parkeerverbod in de straat. Echter lijkt me dit ideaal om parkeervakken aan te brengen. Het is al verhard, breed genoeg want oorspronkelijk was dit een rijbaan in 2 rechtingen die enkel richting is geworden. En dit gaat ook het verkeer vertragen in een zone 30, wat zeker ook een meerwaarde is naar verkeersveiligheid toe met de lagere school vlakbij. Eventueel kan in de plaats bestaande parking onthard worden om bijkomend groen te creeëren. En dit allemaal voor de prijs van een beetje verf.
Bushaltes voorzien van zitbank
Voor mezelf en nog andere mensen met knieproblemen zou het aangewezen zijn om alle bushaltes te voorzien van een zitbank.

Hondenweide/ wandelgebied Rijmenam
Een hondenweide of een wandelgebied enkel voor honden zou fijn zijn. Wij wandelen dagelijks met de hond langs de Dijle, maar de vele fietsers (zeker de amateur renners in roep) maken het moeilijk om de hond aan een lange lijn te wandelen.
Veiliger fietsen Bergstraat
Over de Bergstraat fietsen vraagt veel van een fietser: hoge snelheid van auto's, verschrikkelijk slecht fietspad o.w.v. asfalt/beton die omhoog komt door boomwortels, 2-richtingen fietspad wat kruisen met bakfietsen/fietskarren moeilijker maakt... Het zou aangenaam zijn moest dit, samen met Sint-Katelijne-Waver, worden aangepakt.