Ontdek alle bijdragen
Verkeerslichten
Momenteel zijn de verkeerslichten in het dorp een fiasco. Laat de lichten branden gans de dag voor de veiligheid. Nu is dit absurd.
Suggesties ivm Kerstmarkt Bonheiden
Voor de deelnemende standhouders stevigere tenten voorzien die tegen regen en wind bestand zijn.
Podium voorzien voor groepen die optreden, zodat ze zichtbaarder zijn voor de toeschouwers.
Niet iedereen is op woensdagnamiddag vrij. Alternerend op een woensdagnamiddag of op een weekenddag organiseren.

vakantie opvang voor kleuters/lagere schoolkinderen
Veel meer kwalitatieve kinderopvang voor kleuters en lagere schoolkinderen in zowel Rijmenam als Bonheiden. Bijvoorbeeld in het baxbos of in de scholen. Met programma's en begeleiders op maat van de kinderen.
Natuur- en landbouwbeleid: Natuurherstel maakt omgeving veel klimaatrobuuster en verhoogt de biodiversiteit. Grondige omschakeling van landbouwbeleid
• In het stukje over waterbeleid staan al enkele maatregelen om de bestaande natuur veel meer in te zetten voor het bufferen en vasthouden van water
• Bosuitbreiding (en ook echte compensatie voor boskap, optreden tegen illegale kap)
• Ecologisch bermbeheer en verbod op gebruik van pesticiden
• Een samenhangend netwerk van parken, bos- en natuurgebieden realiseren
• Opnieuw meanderende waterlopen met natuurlijke oevers
• Wetlands herstellen voor koolstofopslag
• Streekeigen beplanting met bomen, hagen, geveltuinen (o.a. door samenaankoopprojecten)
• Lokale projecten opzetten om zwerfvuil te verzamelen, maar ook te vermijden.
• Proefprojecten voor statiegeld
• Sluikstorten bestraffen;
• Duurzaam afvalbeleid (recyclage; circulair hergebruik van materialen…)
• Een lokaal bestuur kan ook sterke impulsen geven aan een agro-ecologische en klimaatvriendelijke landbouw en een lokale voedselstrategie door:
• eigen gemeentelijke gronden in te zetten voor de landbouwtransitie in samenspraak met landbouwers en burgers
• erosiebedrijfsplannen op te maken
• korteketenprojecten uit te werken met alle betrokkenen (gekoppeld aan een duurzaam gemeentelijk aankoopbeleid)
• duurzame landbouw te steunen o.a. door vergunningen voor markten te koppelen aan duurzaamheidsvoorwaarden
• burgers en scholen te stimuleren naar een meer plantaardig dieet
Een krachtiger klimaatbeleid
Oproep aan het lokale bestuur om zich veel sterker te engageren om de klimaatcrisis aan te pakken. Er is veel wetenschappelijke kennis voorhanden die aangeeft dat de tijd dringt om doortastende maatregelen te nemen. Ik ben ervan overtuigd dat lokale besturen daarin een cruciale rol kunnen spelen. Klimaat is geen dossier-zoals-een-ander. Het is een soort covid 5.0: een kwestie die nog decennialang op ieders agenda hoort te staan. Als geen ander zal ze het welzijn en de welvaart bepalen, en eigenlijk doet ze dat nu al volop.
Bonheiden heeft al een belangrijke stap gezet voor het klimaatbeleid: de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 en ondertekenden ook het Lokaal energie- en klimaatpact (LEKP 1.0 en 2.0). Dat leidde tot een actieplan met doelstellingen en concrete acties op vier werven nl. twee op het vlak van adaptatie (vergroening resp. ontharding) en twee op het vlak van mitigatie (hernieuwbare energie resp. koolstofvrije deelmobiliteit). Er zijn trekkingsrechten en subsidies voor deze twee engagementen. Er werden lokaal klimaatplannen opgemaakt en een diversiteit aan concrete acties ondernomen. Het is goed dat er nu plannen zijn, maar in vele gevallen zijn deze documenten in een erg voorwaardelijke wijs geschreven (er zou, er kan, …). Deze moeten nu omgezet worden in harde verbintenissen.
Grote onderdelen van de plannen zijn nog niet effectief uitgevoerd.
Met dank aan de Grootouders voor het Klimaat
Handelaars toegankelijker voor (tijdelijk) minder mobiele personen
Tijdens mijn vakantie werd ik aangesproken door één van onze handelaars in Bonheiden over een initiatief in Lier :
Stad Lier investeert in toegankelijkheid met "oprijplaten voor handelaars".
Met dit project zorgen ze ervoor dat de handelszaken voor iedereen toegankelijker gemaakt wordt.
Onder de noemer "oprijplaten voor handelaars" wil de stad Lier fysieke drempels bij winkels en horecazaken wegnemen, zodat rolstoelgebruikers, senioren met rollators, ouders met kinderwagens en mensen met een (tijdelijke) fysieke beperking makkelijker toegang krijgen.
De stad voorziet een budget van 20.000 euro gespreid over drie jaar.
Een idee dat misschien ook in Bonheiden kan bekeken worden ?
Een idee dat mij alvast genegen leek, omdat we met Klimavelo in Bonheiden vanaf einde maart minder mobiele mensen gaan vervoeren met een fietsriksja.
Eindelijk de kerkhofmuur renoveren.
De inkom van Rijmenam wordt erg ontsiert door de huidige toestand van de kerkhofmuur , dit staat in schril contrast met de geleverde inspanningen aan de vernieuwde dorpskom.
Veiliger kruispunt Lange Dreef - Kruisstraat (Zonneweelde)
Het kruispunt aan Zonneweelde (Lange Dreef + Kruisstraat + inrit Zonneweelde) in Rijmenam moet heraanlegd worden voor een vlottere verkeersstroom (zéker rekening houdend met de uitbouw van de Meurop-site waardoor veel meer verkeer door de Kruisstraat zal komen) en vooral voor de veiligheid. Tijdens de spitsuren is het voor fietsers en voetgangers vanuit de Zilverberklaan bijna onmogelijk veilig en vlot over te steken (géén zebrapad aanwezig en onduidelijke fietsoversteekplaats). Voor auto's staan er op drukke momenten lange files in de Kruisstraat. Doorgaand verkeer komende uit het Dorp is ook vaak in de war doordat zij voorrang hebben ipv een voorrang van rechts (in tegenstelling tot andere kruispunten in het centrum), waardoor er misverstanden zijn. Op dit kruispunt zijn ook al meerdere verkeersongelukken gebeurd. Kunnen er verkeerslichten (of een rotonde) komen in ieders belang? Tijdens eerdere werkzaamheden waren er al lichten, en naar ons gevoel verliep het verkeer toen steeds vlotter, veiliger en voor iedereen gewoon duidelijker.

Veiligere en betere fietspaden in Bonheiden!
De fietspaden in het centrum van Bonheiden zijn dringend aan verbetering toe. Het wegdek is versleten, oneffen en op sommige plaatsen zelfs onveilig. Als fietser merk ik dagelijks hoe lastig het is om vlot en comfortabel door het centrum te rijden.
Zijn er plannen om de fietsinfrastructuur te vernieuwen? Veiligere en betere fietspaden zouden niet alleen het fietsverkeer veiliger maken, maar ook zorgen voor een vlottere en duurzamere mobiliteit in onze gemeente.
Rozemie S.
Handhavingsbeleid fietsstraten
Het reglement rond de fietsstraten wordt door verschillende automobilisten niet gerespecteerd. Misschien heeft het te maken met de vergane wegmarkeringen (behalve de afbeeldingen van de fiets). Vooral aan de Oude Keerbergsebaan (Meuropsite) wordt naar hartelust ingehaald. Naast elkaar rijdende schoolkinderen in de richting van Keerbergen worden zelfs langs rechts ingehaald over de betonparkings.
Vernieuwing atletiekpiste en uitbreiding sporthal
De atletiekpiste van Bonheiden is sterk verouderd en dringend toe aan vernieuwing. Een moderne tartan piste zou niet alleen de veiligheid en prestaties van atleten verbeteren maar ook meer inwoners aanmoedigen om aan sport te doen. Daarnaast zou een uitbreiding van de sporthal extra mogelijkheden creëren wat de sportinfrastructuur in onze gemeente aanzienlijk zou versterken.
Wandelen op onverharde ondergrond...
... is een luxe die nog maar weinig gemeenten aan hun wandelaars kunnen aanbieden. Ook in onze gemeente is het zoeken naar een route van pakweg 10 km die volledig onverhard is sinds het jaagpad werd geasfalteerd. Ik stel voor dat er wandelingen worden uitgestippeld waar onverharde wandelgebieden met elkaar worden verbonden.
Toegankelijk groen
Hoe fijn zou het zijn om ook met 'wieltjes' te kunnen wandelen in het groen. Wij hebben een groene gemeente, maar wandelen met een kinderwagen, rollator en rolstoel moet steeds op straat want daarvoor zijn bospaden niet geschikt. Ik droom dus van een soort park (met vijvertje en zitbanken?) waar jong en oud kan wandelen en elkaar kan ontmoeten. Krankhoeve, Zellaer, grote heide ...

Niet méér natuur, maar betere natuur!
Bonheiden-Rijmenam is een groene gemeent, en terecht vinden de meeste onder ons dat er niet meteen behoefte is aan meer natuur. Waar wel behoefte aan is, is kwaliteitsvollere natuur!
Heel wat van ons groen staat onder zware druk, zijn vervuild of sterk versnipperd. Laat ons met z'n allen samenwerken om de bestaande natuur de kans geven om zich ook tot waardevolle natuur te kunnen ontwikkelen.
Kunstgrasveld
Een kunstgrasveld voor de huidige voetbalclubs, kv Bonheiden en vc rijmenam. Zo kunnen de kinderen ook tijdens de wintermaanden trainen en hoeven ze niet af te gelasten wanneer het regent.
Vernieuwing en uitbreiding
Vernieuwing van de atletiekpiste en uitbreiding van de sporthal.

Samen naar de top een nieuwe piste voor kampioenen in eigen gemeente
Een moderne athletiekpiste is meer dan een sportinfrastructuur. Het is een investering in onze jeugd, gezondheid en gemeenschap. Onze huidige piste voldoet niet langer aan de noden van sporters, scholen en verenigingen. Met een nieuwe piste creëren we kansen voor jong talent om door te groeien, promoten we sport en beweging voor alle leeftijden en versterken we het imago van onze gemeente. Laten we samen bouwen aan een sportieve toekomst, waar onze eigen kampioenen kunnen schitteren op een piste die hen waardig is.
Meer zit- en rustbanken en picknicktafels
Omdat er in Bonheiden zoveel gewandeld wordt door oud en jong, hadden we graag wat meer rustbanken en picknicktafels gezien. Liefst van die gemakkelijke met comfortabele rugleuning.
Kerkhof van Rijmenam
Hert kerkhof rond de kerk vanRijmenam zou moeten verfraaid worden door een aanleg van groene struiken en het oppoetsen van de resterende zerken.
De tijd dringt
Het jaar 2030 is het jaar waarop volgens de engagementen die al werden aangegaan heel wat van de concrete doelstellingen moeten gerealiseerd zijn. Om die doelstellingen effectief te halen zal er veel meer moeten gebeuren. De concrete maatregelen blijven vaak nog hangen in beperkte ingrepen op individuele basis zonder een echt structurele aanpak. Er is al laaghangend fruit geplukt maar, om de CO2-uitstoot effectief te verminderen zullen veel zwaardere inspanningen moeten gebeuren en zal er ook meer moeten geïnvesteerd worden in collectieve acties (o.a. per bouwblok). Ik roep de lokale bestuurders op om forse stappen vooruit te zetten in de aanpak van de klimaatcrisis en de burgemeestersconvenanten onverkort te realiseren. Klimaat is geen dossier zoals een ander. Het is zo wezenlijk voor de toekomstige generaties dat uitstel niet te verantwoorden is en alle krachten moeten gebundeld worden om tot een rechtvaardige en sociale klimaattransitie te komen. Het gaat dan niet om een klimaatbeleid in een apart hokje maar om een geïntegreerde aanpak van de systeemcrisis op het terrein van mobiliteit, ruimtelijke ordening, natuurbehoud/beheer, landbouwbeleid, waterbeheer, energiebesparing, renovatie en energieneutraal maken van woningen en gebouwen. Deze integratie gaat verder dan de gemeentegrenzen. Het lokale ecosysteem is groter dan de gemeente en vergt dus beleid op intergemeentelijke schaal. Veel beleidsthema's zullen noodzakelijk in een samenwerkingsverband aangepakt moeten worden.

Aanpak sluipverkeer en snelheidsduivels in woonwijken/erftoegangswegen
Maak van de Pelgrimstraat, Harentstraat 30km/u ipv 50. Deze straten, zonder voetpad en zonder fietspad krijgen het zwaar te verduren door hardleerse snelheidsduivels en sluipverkeer. Het zijn de bermen in die straten die er telkens aan moeten geloven. Maak van deze straten (ze zijn smal genoeg), alsook van de Oude Kasteellaan (tevens zonder voetpad en zonder fietspad) fietsstraten teneinde de 30km/u te doen handhaven en om het sluipverkeer te ontmoedigen om deze erftoegangswegen in woonwijken te gebruiken, want ze zijn niet bestemd voor doorgaand verkeer. Zodoende kunnen automobilisten (bewoners van deze straten), fietsers en wandelaars samen gebruik maken van het wegdek en dit op een veilige, vriendelijke en hoffelijke wijze met respect voor iedereen. De Schoolstraat is een fietsstraat, ook al is dit een brede straat, waar reeds een voetpad aanwezig is, in de Oude Kasteellaan (minder breed dan de Schoolstraat) moet het dan ook mogelijk zijn om er een fietsstraat van te maken. Maak ook van de Kanonniersweg een fietsstraat. Deze straten vormen dan een veilig alternatief voor fietsers (schoolgaande jeugd, wielrenners, ...) voor de drukke rijbanen. Zo maakt u van deze gemeente de veiligste, mooiste, groenste, leukste... gemeente.
Bescherm (nog meer) onze trage en onverharde Bonheidense wegen
Bermen zijn vaak de (laatste) toevluchtsoorden zijn voor heel wat soorten. Dit is publiek domein en moet dat ook blijven. Zo zou de gemeente erop moeten toezien dat bermen, ruige stroken en trage wegen in landelijk gebied niet omgeploegd worden. Een nieuw decreet uit 2019 geeft gemeenten meer zeggingskracht , de rol van de provincies wordt afgebouwd. De belangrijkste uitdaging is nu om de beschermende principes van het decreet consequent om te zetten in daden. Daarom kan de gemeente zorgen voor duidelijke richtlijnen en garanties om ervoor te zorgen dat dit decreet niet gebruikt om trage wegen af te schaffen, maar wel om het trage wegennetwerk nog meer te versterken. Wij beschouwen zulke wegen als toegangswegen en niet als sluikwegen. Nog meer knippen lijkt dan ook vaak de beste optie. De gemeente kan via actieplannen mensen ook bewust maken van het belang van trage wegen. We vragen om absoluut het gebruik van steenslag op onverharde wegen te vermijden. Dit gezien de negatieve impact op de bermen. De (geplande) verharding van de Dijleweg zindert immers nog na.

Een boom voor elk kind van Bonheiden-Rijmenam in een Tiny Forest
Alle schoolkinderen planten eens in hun schooltijd (bijvoorbeeld tweede leerjaar) hun boom in een Tiny Forest, en volgen de ontwikkeling ervan verder op. Dit prachtig educatief en participatief project wordt ondersteund door Good Planet Belgium.
Ook voor een reeds bosrijke gemeente heeft dit een grote educatieve meerwaarde!
https://www.goodplanet.be/nl/tiny-forest-nl/
MobiliteitsbeleidKiezen voor een drastische mobiliteitsshift en voor wijk- en buurtcirculatieplannen
Op het openbaar domein opnieuw plaats maken voor de trage weggebruiker en het openbaar vervoer. Om effectieve resultaten te boeken moet de gemeente mee verantwoordelijkheid nemen in het regionaal vervoersplan. Mogelijkheden: Het STOP-principe consequent toepassen Bredere voet- en fietspaden, veel meer fietspaden en fietsstraten. Zone 30 veralgemenen in dorpskernen en in woonwijken en buurten. Trage wegen herwaarderen, herinrichten en extra aanleggen. Smallere straten met meer ruimte voor trage weggebruikers. Laadpalen aanbieden. Het lokale openbaar vervoer versterken door een gezamenlijke mobiliteitsvisie te ontwikkelen in de vervoersregio. Daarmee kan men ingrijpen op de vervoersarmoede. Het comfort verbeteren van overstapplaatsen voor openbaar vervoer Het gebruik van (elektrische) deelauto’s en (elektrische) deelfietsen (bakfietsen, steps) organiseren en faciliteren. Parkeren verplichten en mogelijk maken in randparkings (met materialen die waterinfiltratie mogelijk maken). Aangepast vervoer voor minder-mobiele mensen veralgemenen. Een eco-ruimte in het dorp organiseren voor de aflevering van pakjes (om het vervoer te beperken). De bevoorrading van winkels anders organiseren Een routenetwerk voor vrachtvervoer ontwerpen, invoeren en handhaven. Gemotoriseerde verplaatsingen van medewerkers van het lokaal bestuur beperken tot elektrische fietsen of steps. Sensibiliseringsacties om korte verplaatsingen met de fiets of te voet te maken. Met dank: Grootouders voor het Klimaat