Ontdek alle bijdragen
Burgerzaken toegankelijk zonder afspraak
Het zou fijn zijn om ook zonder afspraak gebruik te kunnen maken van openbare diensten, zeker wat betreft de dienst burgerzaken :-)
Bescherm (nog meer) onze trage en onverharde Bonheidense wegen
Bermen zijn vaak de (laatste) toevluchtsoorden zijn voor heel wat soorten. Dit is publiek domein en moet dat ook blijven. Zo zou de gemeente erop moeten toezien dat bermen, ruige stroken en trage wegen in landelijk gebied niet omgeploegd worden. Een nieuw decreet uit 2019 geeft gemeenten meer zeggingskracht , de rol van de provincies wordt afgebouwd. De belangrijkste uitdaging is nu om de beschermende principes van het decreet consequent om te zetten in daden. Daarom kan de gemeente zorgen voor duidelijke richtlijnen en garanties om ervoor te zorgen dat dit decreet niet gebruikt om trage wegen af te schaffen, maar wel om het trage wegennetwerk nog meer te versterken. Wij beschouwen zulke wegen als toegangswegen en niet als sluikwegen. Nog meer knippen lijkt dan ook vaak de beste optie. De gemeente kan via actieplannen mensen ook bewust maken van het belang van trage wegen. We vragen om absoluut het gebruik van steenslag op onverharde wegen te vermijden. Dit gezien de negatieve impact op de bermen. De (geplande) verharding van de Dijleweg zindert immers nog na.
EnergiebeleidDit is de belangrijkste sector om de CO2-reductie effectief te halen.
Noodzakelijk is het om een lokale ontzorgingsstrategie voor woningrenovatie te ontwikkelen en structureel te investeren in hernieuwbare energie: collectieve oplossingen voor warmtenetten uitwerken. De gemeente moet de regie voeren met bewoners, bedrijven, verenigingen, buurt- en wijkcomités om deze structurele omslag te realiseren.
Concrete mogelijkheden:
• Eerst en vooral het voorbeeld geven in de eigen lokale overheidsinfrastructuur.
• Sensibiliseren van de inwoners om werk te maken van isoleren, energetische renovatie, informeren over premies, energiecoaching aanbieden, energiescans subsidiëren… Uit ervaring blijkt vooral meer bemiddelde inwoners maken gebruik van premies, minder kapitaalkrachtige inwoners beschikken meestal over te weinig middelen om dit te financieren.
Hiervoor moeten meer collectieve systemen opgezet worden:
✗ Samenwerken met ASTER n.v. voor de aanleg van zonnepanelen op sociale woningen in de gemeente
✗ Organiseren van one-stop-shop op het niveau van dorp of (sub)regio. Ontzorging vooral voor kansarme inwoners is absoluut nodig
✗ Rollend fonds voor energetische renovatie. Goedkope, langlopende energieleningen ter beschikking stellen van inwoners voor de energetische renovatie van hun woning
✗ Een gemeentelijk subsidiereglement voor burgers die deelnemen aan energetische renovatieprojecten in hun buurt
• Op basis van de opmaak van een warmtezoneringskaart nagaan waar de meest geschikte warmtetechnologie per wijk kan gerealiseerd worden.
MobiliteitsbeleidKiezen voor een drastische mobiliteitsshift en voor wijk- en buurtcirculatieplannen
Op het openbaar domein opnieuw plaats maken voor de trage weggebruiker en het openbaar vervoer. Om effectieve resultaten te boeken moet de gemeente mee verantwoordelijkheid nemen in het regionaal vervoersplan. Mogelijkheden: Het STOP-principe consequent toepassen Bredere voet- en fietspaden, veel meer fietspaden en fietsstraten. Zone 30 veralgemenen in dorpskernen en in woonwijken en buurten. Trage wegen herwaarderen, herinrichten en extra aanleggen. Smallere straten met meer ruimte voor trage weggebruikers. Laadpalen aanbieden. Het lokale openbaar vervoer versterken door een gezamenlijke mobiliteitsvisie te ontwikkelen in de vervoersregio. Daarmee kan men ingrijpen op de vervoersarmoede. Het comfort verbeteren van overstapplaatsen voor openbaar vervoer Het gebruik van (elektrische) deelauto’s en (elektrische) deelfietsen (bakfietsen, steps) organiseren en faciliteren. Parkeren verplichten en mogelijk maken in randparkings (met materialen die waterinfiltratie mogelijk maken). Aangepast vervoer voor minder-mobiele mensen veralgemenen. Een eco-ruimte in het dorp organiseren voor de aflevering van pakjes (om het vervoer te beperken). De bevoorrading van winkels anders organiseren Een routenetwerk voor vrachtvervoer ontwerpen, invoeren en handhaven. Gemotoriseerde verplaatsingen van medewerkers van het lokaal bestuur beperken tot elektrische fietsen of steps. Sensibiliseringsacties om korte verplaatsingen met de fiets of te voet te maken. Met dank: Grootouders voor het Klimaat
Meer capaciteit voor zaalsporten
Gezien er te weinig uren beschikbaar zijn voor zaalsporten is een uitbreiding of extra sporthal in Bonheiden / Rijmenam nodig.
Veiliger kruispunt Lange Dreef - Kruisstraat (Zonneweelde)
Het kruispunt aan Zonneweelde (Lange Dreef + Kruisstraat + inrit Zonneweelde) in Rijmenam moet heraanlegd worden voor een vlottere verkeersstroom (zéker rekening houdend met de uitbouw van de Meurop-site waardoor veel meer verkeer door de Kruisstraat zal komen) en vooral voor de veiligheid. Tijdens de spitsuren is het voor fietsers en voetgangers vanuit de Zilverberklaan bijna onmogelijk veilig en vlot over te steken (géén zebrapad aanwezig en onduidelijke fietsoversteekplaats). Voor auto's staan er op drukke momenten lange files in de Kruisstraat. Doorgaand verkeer komende uit het Dorp is ook vaak in de war doordat zij voorrang hebben ipv een voorrang van rechts (in tegenstelling tot andere kruispunten in het centrum), waardoor er misverstanden zijn. Op dit kruispunt zijn ook al meerdere verkeersongelukken gebeurd. Kunnen er verkeerslichten (of een rotonde) komen in ieders belang? Tijdens eerdere werkzaamheden waren er al lichten, en naar ons gevoel verliep het verkeer toen steeds vlotter, veiliger en voor iedereen gewoon duidelijker.

Veiligere en betere fietspaden in Bonheiden!
De fietspaden in het centrum van Bonheiden zijn dringend aan verbetering toe. Het wegdek is versleten, oneffen en op sommige plaatsen zelfs onveilig. Als fietser merk ik dagelijks hoe lastig het is om vlot en comfortabel door het centrum te rijden.
Zijn er plannen om de fietsinfrastructuur te vernieuwen? Veiligere en betere fietspaden zouden niet alleen het fietsverkeer veiliger maken, maar ook zorgen voor een vlottere en duurzamere mobiliteit in onze gemeente.
Rozemie S.

Graag méér veiligheid en aandacht voor de natuur en dieren
Beste Burgemeester en Schepenen, Graag stel ik enkele ideeën voor om onze gemeente veiliger en natuurrijker te maken: - Maak van de Oude Baan een éénrichtingsstraat of plaats paaltjes aan de grens met Peulis om sluipverkeer te verminderen en de veiligheid voor fietsers en kinderen te verhogen. - Voer een verbod in op het loslaten van katten, of stimuleer gemeenten om dit op te nemen in het politiereglement. Loslopende katten doden jaarlijks miljoenen vogels en kleine dieren. Katten horen in een tuinren of onder toezicht buiten te komen, net zoals honden. Pak zwerfkatten doeltreffend aan via sterilisatiecampagnes en opvang, in het belang van dier én natuur. - Voer een totaalverbod in op vuurwerk en de verkoop ervan aan particulieren. Elk jaar begint de overlast vroeger, met gevaar voor mens en dier. - Installeer geluidsflitspalen op de Putsesteenweg om nachtelijk lawaai en snelheidsovertredingen aan te pakken. - Stimuleer biodiversiteit door het plaatsen van nestkasten voor mussen, vleermuizen, zwaluwen enz. en het gratis aanbieden van (streekeigen) bomen/planten en het ecologisch beheer van bermen. - Moedig inwoners aan om hun voortuin te vergroenen. Beperk verharding (bv. max. 30% verharding) en controleer hierop (bv. "Tegel eruit, plant erin"-actie). - Bestrijd rattenoverlast met slimme, diervriendelijke vallen. - Ondersteun de oprichting of uitbreiding van een regionaal opvangpunt voor wilde dieren, zodat gewonde dieren sneller geholpen kunnen worden. Veel dank!

Uitrol buurtplatform "HOPLR" in Bonheiden/Rijmenam
Voorstel tot uitrol van het buurtplatform "HOPLR" (uitgesproken als "hopler") in Bonheiden/Rijmenam. Belangrijke meldingen/informatie van gemeente, lokale instanties, verenigingen, enz..., worden via sociale media kanalen verspreid. Inwoners, die geen sociale media gebruiken, vallen veelal uit de boot. Eens het buurtplatform HOPLR uitgerold is, kan iedere inwoner van Bonheiden/Rijmenam toegang krijgen tot deze meldingen/informatie. HOPLR focust op lokale gemeenschapsvorming om zo mensen met elkaar en met hun omgeving te verbinden alsook betrokkenheid te stimuleren teneinde de sociale cohesie te verhogen. Hoplr wilt de kracht van het collectief benutten om te anticiperen op de maatschappelijke uitdagingen van morgen zoals vergrijzing, buurtzorg, inclusie en burgerparticipatie. Alleen zo evolueren we naar een meer zorgzame en duurzame samenleving. Voorbeelden van wat men op het burenplatform van HOPLR kan doen: je buren beter leren kennen, een ladder of boormachine lenen (andere zaken uiteraard ook), spullen weggeven, een goede loodgieter (of andere professional) vinden, een betrouwbare babysit uit de buurt vinden, verkeersproblemen of wegenwerken in de straat bespreken, een garageverkoop of buurtfeest organiseren, buurtactiviteiten aankondigen in de kalender, meldingen of berichten ontvangen van lokale organisaties, deelnemen aan lokale participatieprojecten, enz... https://www.hoplr.com/nl
Stimuleer meer natuurlijke paardenweides in onze gemeente
Een nieuw initiatief gericht op 'paardenpercelen' en -eigenaren - gezien de grote aanwezigheid in Bonheiden - is nuttig en broodnodig. Een doelstelling zou kunnen zijn om hen te stimuleren hun paardenweiden beter in te richten met oog voor de omgeving en de natuur. "Met de nodige richtlijnen en een verordening kunnen we deze weides omtoveren tot meer natuurvriendelijke gebieden.
Met enkele eenvoudige, maar slimme aanpassingen, tover je een weide om tot een groen paradijs voor paarden. Door de weide op te delen in zones, of door paarden op een pad of track te houden, blijft de weide gespaard van overbegrazing en overbetreding. Dat is goed voor het bodemleven en de biodiversiteit in het grasland. En de paarden krijgen zo meer beweging. Door struiken en bomen aan te planten in en rond de weide, creëer je nestgelegenheid en voedsel voor heel wat wilde dieren. De paarden kunnen smullen van de overhangende takken en vullen zo hun dieet aan met de nodige mineralen. Ook de schaduw van de bomen is natuurlijk welkom. De aanleg van een poel behoort eveneens tot de mogelijkheden: de paarden kunnen er drinken of verkoeling zoeken. In een afgerasterd deel van de poel vinden amfibieën een prima biotoop." (Bron: Regiona Landschappen)
Vernieuwen sportinfrastructuur
Vernieuwen van de atletiekpiste zodat deze kan gebruikt worden voor officiële wedstrijden en waar jeugd en volwassenen kwalitatieve trainingen kunnen afwerken om hun prestaties te verbeteren. (Kunststofpiste Tartan of Mondo)
De huidige piste voldoen niet meer aan de voorwaarden van Belgian Athletics en Atletiek Vlaanderen om wedstrijden te organiseren.
Handelaars toegankelijker voor (tijdelijk) minder mobiele personen
Tijdens mijn vakantie werd ik aangesproken door één van onze handelaars in Bonheiden over een initiatief in Lier :
Stad Lier investeert in toegankelijkheid met "oprijplaten voor handelaars".
Met dit project zorgen ze ervoor dat de handelszaken voor iedereen toegankelijker gemaakt wordt.
Onder de noemer "oprijplaten voor handelaars" wil de stad Lier fysieke drempels bij winkels en horecazaken wegnemen, zodat rolstoelgebruikers, senioren met rollators, ouders met kinderwagens en mensen met een (tijdelijke) fysieke beperking makkelijker toegang krijgen.
De stad voorziet een budget van 20.000 euro gespreid over drie jaar.
Een idee dat misschien ook in Bonheiden kan bekeken worden ?
Een idee dat mij alvast genegen leek, omdat we met Klimavelo in Bonheiden vanaf einde maart minder mobiele mensen gaan vervoeren met een fietsriksja.

Een boom voor elk kind van Bonheiden-Rijmenam in een Tiny Forest
Alle schoolkinderen planten eens in hun schooltijd (bijvoorbeeld tweede leerjaar) hun boom in een Tiny Forest, en volgen de ontwikkeling ervan verder op. Dit prachtig educatief en participatief project wordt ondersteund door Good Planet Belgium.
Ook voor een reeds bosrijke gemeente heeft dit een grote educatieve meerwaarde!
https://www.goodplanet.be/nl/tiny-forest-nl/
Vernieuwing en uitbreiding
Vernieuwing van de atletiekpiste en uitbreiding van de sporthal.

Niet méér natuur, maar betere natuur!
Bonheiden-Rijmenam is een groene gemeent, en terecht vinden de meeste onder ons dat er niet meteen behoefte is aan meer natuur. Waar wel behoefte aan is, is kwaliteitsvollere natuur!
Heel wat van ons groen staat onder zware druk, zijn vervuild of sterk versnipperd. Laat ons met z'n allen samenwerken om de bestaande natuur de kans geven om zich ook tot waardevolle natuur te kunnen ontwikkelen.
Sluipverkeer Cardijnwijk - slechte voetpaden
Sluipverkeer Cardijnwijk (enkel plaatselijk verkeer, max 30 km/uur) dringende maatregelen nodig voor het algemeen welzijn en rust van jonge gezinnen en ouderen in deze woonwijk waar de problemen al vele jaren aanslepen en steeds erger worden gezien de verkeers situatie in het dorp.
Voetpaden in het algemeen in de straten van Bonheiden, Cardijnwijk alsook in het dorp zijn in zeer slechte toestand waardoor er vaak op de weg moet gestapt worden om vallen te vermijden. Eveneens een probleem voor wie minder mobiel is en afhangt van een rolator/rolstoel/stok. Meer zitbanken voor medische bewoners opdat ze op tijd kunnen rusten tijden het wandelen. Fietspad in het dorp aan de overkant van het Kruidvat zijn zeer gevaarlijk en te dicht bij het voetpad bij het verlaten van een winkel, fietspedelec's hebben een hoge snelheid en hoor je niet afkomen. Sylvia
WaterbeleidBonheiden heeft een droogte- en hemelwaterbasisplan, maar...
De focus van een dergelijk plan moet gericht zijn op collectieve types van infrastructuur die een groter rendement geven dan allerlei beperkte particuliere acties. Een bundeling van collectieve acties op wijkniveau werkt mobiliserend voor de betrokkenheid en medeverantwoordelijkheid van de inwoners.
Op basis van een goed onderbouwd droogte- en hemelwaterbasisplan kunnen talloze maatregelen genomen worden om zowel watertekorten als wateroverlast te vermijden:
• scheiding van de opvang van zuiver regenwater en vervuild rioolwater (aanleg riolering en IBA’s)
• aanleggen van wadi’s om regenwater zacht te laten infiltreren
• infiltratiestroken voor regenwater in nieuwe straten
• ontharding van publieke ruimten (schoolspeelplaatsen, verharde parkings, overbodige stukken straat, …)
• subsidies voor het opbreken en beplanten van verharde oppervlakten in tuinen, terrassen en voortuinen van privéwoningen
• hergebruik van bemalingswater bij nieuwbouw
• parkings aanleggen met materialen die waterinfiltratie mogelijk maken
• op ambachtelijke zones en industrieterreinen ingrepen doen om regenwater te recupereren en water te hergebruiken
• verplicht opleggen van waterputten (opslag van regenwater); dit controleren en handhaven
• natuurgebieden veel meer gebruiken als opslagplaats voor water (bufferen envasthouden van water)
• ruimte laten voor de natuurlijke loop van beken en rivieren
• verbod tot bouwen in waterrijke gebieden;
Meer aan- en afloopwegen langsheen de Dijle
Wandelen is leuk, maar er zou nog meer mogelijkheid meoten komen om kleine toertjes te maken. Ook in de gemeentes zelf mogen meer voetwegen komen!

Camperplaatsen
Voorzien van enkele camperplaatsen als overnachtingsplaats voor campers aan bv parking De Meent, Krankhoeve of De Splinter. Naar voorbeeld van St Katelijne Waver (gemeentehuis) en Heist-op-den-Berg (nieuw zwembad). Hier is zeker nood aan in onze streek. Campeerders kunnen eventueel gebruik maken van toiletten van sporthal. Dit is ook een extra troef voor het toerisme, handelaars en horeca in Bonheiden. Kan een uitvalsbasis zijn voor Planckendael en als tussenstop tussen Brussel en Mechelen.
Ophaling inco zakken
Het zou voor vele hulpbehoevende ouderen een hulp zijn, als de mogelijkheid zou bestaan, dat de witte incontinentiezakken kunnen worden opgehaald. Sommigen hebben geen mantelzorgers die de zakken naar het containerpark kunnen brengen, waardoor ze dus hun incontinentiemateriaal in de zwarte bak gooien, met een hoge kost in gewicht als eindresultaat. Dit geldt niet alleen voor de ouderen, maar ook jonge gezinnen vinden niet altijd de tijd om naar het containerpark te rijden. Voor hen zou dit ook een meerwaarde kunnen zijn.

Aanpak sluipverkeer en snelheidsduivels in woonwijken/erftoegangswegen
Maak van de Pelgrimstraat, Harentstraat 30km/u ipv 50. Deze straten, zonder voetpad en zonder fietspad krijgen het zwaar te verduren door hardleerse snelheidsduivels en sluipverkeer. Het zijn de bermen in die straten die er telkens aan moeten geloven. Maak van deze straten (ze zijn smal genoeg), alsook van de Oude Kasteellaan (tevens zonder voetpad en zonder fietspad) fietsstraten teneinde de 30km/u te doen handhaven en om het sluipverkeer te ontmoedigen om deze erftoegangswegen in woonwijken te gebruiken, want ze zijn niet bestemd voor doorgaand verkeer. Zodoende kunnen automobilisten (bewoners van deze straten), fietsers en wandelaars samen gebruik maken van het wegdek en dit op een veilige, vriendelijke en hoffelijke wijze met respect voor iedereen. De Schoolstraat is een fietsstraat, ook al is dit een brede straat, waar reeds een voetpad aanwezig is, in de Oude Kasteellaan (minder breed dan de Schoolstraat) moet het dan ook mogelijk zijn om er een fietsstraat van te maken. Maak ook van de Kanonniersweg een fietsstraat. Deze straten vormen dan een veilig alternatief voor fietsers (schoolgaande jeugd, wielrenners, ...) voor de drukke rijbanen. Zo maakt u van deze gemeente de veiligste, mooiste, groenste, leukste... gemeente.
Veiliger fietspad op Hollakenbaan (tussen kasteel en gemeentegrens) in aansluiting op werken in Haacht
De gemeente Haacht investeert de komende jaren enorme werkzaamheden in de Rijmenamsesteenweg gaande van de gemeentegrens (de beek) tot het centrum (Sint-Adriaan): brede fietspaden, afgescheiden van de baan, aan elke straatkant of anders dubbelrichting maar extra breed. Ze zorgen er met deze heraanleg ook voor dat fietsers de baan niet meer hoeven over te steken aan de (gevaarlijke) oversteek met de gemeentegrens. Is onze gemeente hiervan op de hoogte? Wat doet onze gemeente met het stukje baan tussen deze gemeentegrens (brug) tot aan het kasteel van Hollaken (waar wel een veilig en breed fietspad begint)? Het lijkt logisch en het goede moment om over deze korte afstand de fietsers van dezelfde veiligheid te blijven voorzien met een breed en afgescheiden fietspad. Momenteel raast het verkeer hier aan 70 km/u voorbij aan fietsers die vlak naast en op dezelfde hoogte als bussen en vrachtwagens rijden... en vaak zijn dit scholieren onderweg naar de middelbare school, en pendelaars. Hopelijk trekt Bonheiden-Rijmenam een even mooi fietspad door.