Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X

Jullie bijdragen

Speeltuin Kasteel van Zellaer

Met de nieuwe invulling van de gebouwen aan het Zellaerkasteel en oa de zomerbar die er is 

zou het fijn zijn om hier een veilige speeltuin voor kleine en oudere kinderen te zien.

Het speeltuig dat de zaak er zelf zet is niet veilig meer te noemen maar zij zien investeringen

niet zitten omdat het speelgoed vaak door de grotere kinderen wordt afgebroken.

In de zomer is dit echt een fijne plek om te zijn en van het kasteel en het groen te genieten.

Aangezien het park zelf mede in beheer is door de gemeente is het misschien een idee dat

de gemeente hier ook een inspanning doet.

‪frederik A.
0 0
Log in om te liken
Een krachtiger klimaatbeleid

Oproep aan het lokale bestuur om zich veel sterker te engageren om de klimaatcrisis aan te pakken. Er is veel wetenschappelijke kennis voorhanden die aangeeft dat de tijd dringt om doortastende maatregelen te nemen. Ik ben ervan overtuigd dat lokale besturen daarin een cruciale rol kunnen spelen. Klimaat is geen dossier-zoals-een-ander. Het is een soort covid 5.0: een kwestie die nog decennialang op ieders agenda hoort te staan. Als geen ander zal ze het welzijn en de welvaart bepalen, en eigenlijk doet ze dat nu al volop.

Bonheiden heeft al een belangrijke stap gezet voor het klimaatbeleid: de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 en ondertekenden ook het Lokaal energie- en klimaatpact (LEKP 1.0 en 2.0). Dat leidde tot een actieplan met doelstellingen en concrete acties op vier werven nl. twee op het vlak van adaptatie (vergroening resp. ontharding) en twee op het vlak van mitigatie (hernieuwbare energie resp. koolstofvrije deelmobiliteit). Er zijn trekkingsrechten en subsidies voor deze twee engagementen. Er werden lokaal klimaatplannen opgemaakt en een diversiteit aan concrete acties ondernomen. Het is goed dat er nu plannen zijn, maar in vele gevallen zijn deze documenten in een erg voorwaardelijke wijs geschreven (er zou, er kan, …). Deze moeten nu omgezet worden in harde verbintenissen.

Grote onderdelen van de plannen zijn nog niet effectief uitgevoerd.

Met dank aan de Grootouders voor het Klimaat

Leo M.
0 0
Log in om te liken
Handhavingsbeleid fietsstraten

Het reglement rond de fietsstraten wordt door verschillende automobilisten niet gerespecteerd. Misschien heeft het te maken met de vergane wegmarkeringen (behalve de afbeeldingen van de fiets). Vooral aan de Oude Keerbergsebaan (Meuropsite) wordt naar hartelust ingehaald. Naast elkaar rijdende schoolkinderen in de richting van Keerbergen worden zelfs langs rechts ingehaald over de betonparkings.

Frank D.
0 0
Log in om te liken
Handelaars toegankelijker voor (tijdelijk) minder mobiele personen

Tijdens mijn vakantie werd ik aangesproken door één van onze handelaars in Bonheiden over een initiatief in Lier :
Stad Lier investeert in toegankelijkheid met "oprijplaten voor handelaars".
 
Met dit project zorgen ze ervoor dat de handelszaken voor iedereen toegankelijker gemaakt wordt. 
Onder de noemer "oprijplaten voor handelaars" wil de stad Lier fysieke drempels bij winkels en horecazaken wegnemen, zodat rolstoelgebruikers, senioren met rollators, ouders met kinderwagens en mensen met een (tijdelijke) fysieke beperking makkelijker toegang krijgen.
De stad voorziet een budget van 20.000 euro gespreid over drie jaar.
 
Een idee dat misschien ook in Bonheiden kan bekeken worden ?
Een idee dat mij alvast genegen leek, omdat we met Klimavelo in Bonheiden vanaf einde maart minder mobiele mensen gaan vervoeren met een fietsriksja. 

Patrick V.
0 0
Log in om te liken
Toegankelijk groen

Hoe fijn zou het zijn om ook met 'wieltjes' te kunnen wandelen in het groen. Wij hebben een groene gemeente, maar wandelen met een kinderwagen, rollator en rolstoel moet steeds op straat want daarvoor zijn bospaden niet geschikt. Ik droom dus van een soort park (met vijvertje en zitbanken?) waar jong en oud kan wandelen en elkaar kan ontmoeten. Krankhoeve, Zellaer, grote heide ...

Cindy S.
0 0
Log in om te liken
Veiligere straten omgeving Harent

Ik wil graag een idee aanbrengen om  de verkeersonveiligheid in onze buurt., vooral tijdens de spitsuren opnieuw te garanderen. Door de steeds meer toenemende hoeveelheid sluipverkeer en de hoge snelheden waarmee auto’s en bestelwagens door onze straten rijden, wordt de leefbaarheid en veiligheid ernstig aangetast. Veel van deze bestuurders zijn geen lokale bewoners van Bonheiden of Rijmenam en gebruiken deze wegen als een doorgangsroute. Gevolg:  onveilige situatie voor voetgangers en fietsers, en een verminderde leefkwaliteit in onze woonomgeving. Bovendien behoren deze straten officieel tot een mountainbike- en joggingparcours, maar door de drukte en snelheid van het verkeer is veilig sporten hier bijna onmogelijk geworden. Ik breng volgend idee aan: Een knip halverwege de Pelgrimstraat (ter hoogte van de vroegere grens Bonheiden-Rijmenam) om doorgaand verkeer te ontmoedigen. Een snelheidsbeperking van 30 km/u in de Pelgrimstraat, Harentstraat en Oude Kasteellaan. Mogelijke herinrichting als fietsstraat om kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en wandelaars/lopers te beschermen. Ik hoop dat de gemeente deze situatie erkent.Veel andere gemeenten hebben reeds met succes soortgelijke maatregelen ingevoerd om sluipverkeer tegen te gaan en straten veiliger en leefbaarder te maken. Helaas blijft onze gemeente op dit vlak achter, terwijl de problematiek hier even ernstig is..

Sven S.
0 0
Log in om te liken
Ontdek ze allemaal

Ontdek de bijdragen op de kaart